Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door RPeters wo 11 apr 2018, 22:54
Het was even afwachten, maar nu de religieuze adviseur van Barrow zich ook openlijk heeft gekeerd tegen Imam Fatty met zijn bekrompen ideetjes over de Ahmadiyya moslims, besnijdenissen en dat de Islamitische staat weer ingevoerd moet worden, is het vooral interessant hoe deze adviseur Fatty verder heeft afgebrand omtrent zijn dubieuze rol in het Jammeh tijdperk. Zeer goed nieuws dus dat de regering nu zijn openlijke afkeer heeft uitgesproken.

Zie het hele interview op: https://gambia.smbcgo.com/2018/04/11/barrows-religious-advisor-accuses-controversial-cleric-of-inciting-violence-and-threatening-national-security/

Niet gek dat de discussie dus vandaag vooral ging over religieuze fanatici en daarom ook het terrorisme gevaar in Gambia, voor de zoveelste keer aangezwengeld overigens. Zoals eerder gemeld, er is een hoop aan de hand in de regio en ook al gezegd dat Gambia veilig in de schelp van Senegal ligt, maar we hebben natuurlijk te maken met de “Enemy within” zoals Fatty en al die andere extremistische volgelingen en hersenloze klaplopers die zich vandaag weer zo netjes geprofileerd hebben op social media.

De mens lijdt het meest onder wat hij vreest. En het is allemaal angst vandaag de dag. Zal ook wel met de verkiezingskoorts te maken hebben. En toch, er is qua terrorisme nog nooit wat gebeurd in Gambia. Had er dan uberhaupt wat kunnen gebeuren dan, is nu de vraag.

Jazeker wel. Tijdens de crisis vorig jaar was al een jihadist onderschept door Senegal op weg naar Gambia, terwijl Senegal tegelijkertijd een grote anti-terreur actie uitvoerde op eigen grondgebied. Dit was geen “Code rood”, dit was een “Code knalrood”. Eerder al was Imam Alioune Badara Ndao gearresteerd door Senegalese veiligheidstroepen. Moet u raden met welke dikke vriendjes hij was met de imam alhier.

Via Ndao werd duidelijk dat Boko Haram en ISIS een basis wilden hebben in de Casamance, om van daaruit ook Gambia aan te kunnen vallen en andere omliggende landen. Gigantische en geheime wapenopslagplaatsen zijn hierbij in beslag genomen. Dit is geen onzin wat ik hier verkoop. Het wordt steeds uit het nieuws weg gehouden, wellicht om uit te kunnen stralen dat het hier allemaal koek en ei is, maar terroristische dreigingen zijn hier een buitengewoon serieuze zaak.

Momenteel worden de Malinese reguliere troepen in een kwaad daglicht gesteld dat zij gevangen genomen jihadisten vermoord zouden hebben. HWR en zo struikelt hier opeens over. Ik vind dat vreemd. Want van al die Amerikaanse en Franse geheime operaties in de Sahel weet je natuurlijk niet veel, alleen maar dat het niet meer gaat dan om zoveel mogelijk jihadisten ‘om te leggen’. Het Malinese leger doet daarom niks anders.

Voor meer informatie over de slachting in Mali: http://allafrica.com/stories/201804100526.html

Hebben al die special forces wel zin? Zie https://www.youtube.com/watch?v=f1PWzjvqHtQ

Op het spoor van imam Ndao. Zie: https://torchongambia.wordpress.com/2018/04/10/terrorists-with-link-to-gambia-jailed-in-senegal/ en https://www.voanews.com/a/senegal-fears-extremism-amid-imam-arrests-regional-attacks/3181622.html
door Toebappie wo 11 apr 2018, 23:31
Bedankt voor de gedetailleerde informatie.

Dat het borrelt rond de grenzen mag onderhand geen verassing zijn.

Twee dagen geleden weer eens een bericht gekregen van een zeer betrouwbare kennis dat haar vader onverwacht,een hoge Gambiaanse legerofficier, is opgeroepen om met een bataljon van 85 man naar Saoedie Arabie is gegaan voor een speciale training.

De gedachte hierachter is mij in ieder geval niet geheel duidelijk,wat Saoedi Arabie in dit gedeelte van Afrika voor strategisch belang heeft.Worden ze tegen onderhandse betaling aan enkele Gambiaanse ministers,voorzien van strategische Saoedische ISIS propaganda ?Mij verbaast onderhand..niets meer met deze kliek.
door Toebappie do 12 apr 2018, 00:16
Ja hoor..bingo

Beetje op google kijken...en het antwoord ligt dichterbij dan ik dacht.

Lachen die Gambiaanse ministers...gewoon geld aannemen,nu weer lawyer Darbou,minister van Buitenlandse zaken,de volksmartelaar,die een krachtig protest laat horen ten gunste van Saoedie Arabie.

Eerst laat SA compleet Jemen in een complete humanitaire crisis achter.De Houthi rebellen schieten wat raketjes op de boze buurman,en de Gambiaanse komiek Darbou..geeft een krachtig protest ten gunste van de Saoudische agressor.

Dus naast een UK vluchtverblijf..is deze komiek ook bezig met accomodatie in SA of Dubai ten eigen faveure.
The Saudi Arabia ongoing war against terrorism....haha :roll:
Citaat uit de Standard.
Press release

The Ministry of Foreign Affairs, International Cooperation and Gambians Abroad of the Republic of The Gambia strongly condemns missile attacks on Saudi Arabia by Houthi Militias which took place on 25th March, 2018.

The Ministry of Foreign Affairs has gathered that Iranian-made missiles were used in a bid to terrorise civilians and damage the Kingdom’s infrastructure in Riyadh and other cities in Saudi Arabia.
During this difficult time, the Ministry of Foreign Affairs of the Republic of The Gambia renews its full support and solidarity in standing with Saudi Arabia in its ongoing war against terrorism.

The Ministry continues to stand by the Kingdom of Saudi Arabia for any measure it takes in defending its territory, maintaining its security and stability and the protection of its people.
The Ministry of Foreign Affairs wishes to extend its heartfelt and sincere condolences to the bereaved families and the Government and Peoples of the Kingdom of Saudi Arabia.
door RPeters do 12 apr 2018, 00:23
Je zou geneigd zijn te zeggen dat het beste voor geheel Afrika zou zijn om alle Arabieren en Chinesen eruit te schoppen, maar a: Geen een Afrikaanse moslim staat open voor het idee dat zijn geloof uit voorouders voortkomt die met 20 miljoen vermoord, verkracht en gecastreerd zijn om Islam in hun maag te kunnen splitsen. En b: Net zoals veel andere Afrikaanse landen huppelt een dictator weg met al zijn gejatte rijkdom en laat het land bankroet achter; Dus weer een spiraal dat buitenlandse investeerders nodig zijn. Gambia heeft qua onderhandelingen namelijk niets te bieden: Wij hebben jou nodig in plaats van andersom en iedere geslepen onderhandelaar weet dat ook.

C is natuurlijk veel belangrijker want als A en B uit Afrika geknikkerd zouden worden, wat heeft voorganger Europa nu daadwerkelijk en netto opgeleverd?

Dus waar wil je naar kijken? Naar welk uitzuigcircus? Als het gaat om islamitische steun beter Turkije dan Saoedie Arabie, want daar komen in ieder geval geen gehersenspoelde Gambianen van terug met Sharia nonsens.

Waarom komen Syrische vluchtelingen liever naar Europa dan naar Saoedische moslimbroeders die pretenderen andere moslims te willen beschermen? Dat duivelspact dat het Saoedische koningshuis heeft gesloten met de Wahabietjes? Hoe heeft het zover kunnen komen dat alleen door olie een stel volkomen achterlijke en moordlustige randdebielen de macht hebben en die alleen maar kweekcijfers in andere landen zoals de Taliban in Afghanistan kunnen creeeren?

Wat betreft Afrika heeft Europa zijn koloniale tijdperk tegen. Dus of hier nou een blanke, een gele, of een soepjurk rondloopt, wat maakt dat uit voor datzelfde gezin wat nog steeds honger lijdt?
door RPeters do 12 apr 2018, 14:16
Voor zover bekend verlopen de verkiezingen zonder incidenten, er was alleen even onrust over de aangekondigde nieuwe en verscherpte veiligheidsmaatregelen. Is maar net hoe je het bekijkt natuurlijk. Zelf zeg ik dat de security eindelijk eens naar een professioneel niveau wordt getild, maar als men daarvan in paniek wilt raken ?

Met de laatste gewapende roofoverval in Brikama kon de IG natuurlijk niet meer blijven volhouden dat de criminaliteit aan het dalen zou zijn, nog buiten alle andere misdaden die steeds meer gepleegd worden, dus het ziet er naar uit dat we ondermeer de checkpoints weer terug krijgen, alsmede de joint patrols met ECOMIG troepen. Mij altijd een raadsel geweest waarom dat toentertijd geminimaliseerd werd, want dozijnen zware criminelen en drugsdealers verdwenen toen in no-time achter de tralies.

Zie ondermeer https://freedomnewspaper.com/2018/04/11/gambia-all-check-points-will-be-mounted-and-24-hour-patrols-will-be-conducted-across-the-length-and-breadth-of-the-country-igp/

Een goede stap voorwaarts dus naar een veiliger Gambia en nadat al eerder meldpunten waren geopend om politie afpersingen te melden, rest de regering alleen nog om deze mensen eindelijk eens een beter salaris te geven.
door j@ck do 12 apr 2018, 17:33
Tijdens gesprekken merk ik wel dat de meeste mensen die ik spreek, en daar zijn er bij die al zeer lang in Gambia komen of wonen, dat men zich minder veilig voelt, maar dat ook veel beter geregeld was.
Vóór dat ze vroeger van die gekke dingen deden zoals die idioot in Brikama met z'n AK, dachten ze wel even na.
Nu hoor je toch steeds weer rare dingen.
En ik moet zeggen, vroeger maakte ik me niet druk waar ik ook liep in het donken.
Nu vind ik het toch erg prettig als iemand me even naar "huis" brengt met de auto als het donker is. ( misschien wel aangepraat, maar dan zijn er nog veel meer, want ik ben echt niet bang uitgevallen)
Je hoort ook veel blanken zeggen, "Met Jameh gebeurde dat allemaal niet", en dat vind ik erg beangstigend.
Het lijkt mij een een "Hell of a job" om een land dat aan de grond zit weer op te bouwen met een stelletje "gouwdieven" die je nog niet kan missen.
In gesprekken geef ik dan ook altijd aan dat je geen land dat 22 jaar is afgebroken tot aan de grond, nee... tot onder de grond, in korte tijd kunt opbouwen.
Hij heeft een heleboel credits nodig, en ... het zal langzaam gaan.
door RPeters do 12 apr 2018, 22:00
Er is momenteel een behoorlijke omslag gaande bij de critici ten gunste van Barrow en dat heeft natuurlijk te maken dat er nu eindelijk een openlijke afkeuring is uitgesproken tegen Imam Fatty. Bovenal, de mensen zien nu dat er ook daadwerkelijk iets ondernomen wordt mbt de security.

Of Macky Sall Barrow nu een ultimatum heeft gesteld, moeten we maar even in het midden laten, want het gaat immers weer de goede kant op. Security is hier al dagelijks en tot in den treure toe een heet hangijzer. En nu wordt er eindelijk wat aan gedaan.

Nu doorpakken lijkt de boodschap aan Barrow - maar mediaschuw als ie is, hij gebruikt ook zijn voordelen niet. Laat dan PR bovenop berichten gaan zitten dat er geen Franse troepen gaan komen maar alleen adviseurs en dat de Fransen de schroothoop van GAF gaan vervangen door degelijk materiaal. Gaat de gevechtsgroep van Nigerian Special Boat Services nu eindelijk de illegale vissersboten aanpakken die de rijke Gambiaanse visgronden nu in hoog tempo staan te vernietigen? En: Zijn die er eigenlijk al? Niemand die het weer weet.

Communicatie met de bevolking. Het lijkt weer een groot probleem. Waarom? PRO die nu eindelijk toegeeft dat het met de criminaliteit helemaal mis is. Het is echt een grote stap voorwaarts om problemen eens te duiden dan ze te ontwijken. Nu doorpakken Barrow. Extra checkpoints, klopjachten op zware criminelen die momenteel aan de gang zijn, geen een ECOMIG militair die vandaag de telefoon opneemt, Senegalese militairen die momenteel jacht maken op de boeven die steeds de grens over komen, en alle andere berichten die je steeds hoort.

Het lijkt Clean-the-Nation-Day voor Gambia, alleen heeft deze veel meer zin en geeft in hoge mate het vertrouwen terug in de burgers. Waar is de jubel stemming?
door RPeters vr 13 apr 2018, 18:39
Het is stil bij de APRC vandaag na de verkiezingsnederlaag, en zo hebben we dat natuurlijk graag. Het haalt ook de twijfel wat Senegal had kunnen gaan doen bij een eventuele overwinning. Bij Bakoteh hebben APRC militanten nog geprobeerd de lokale UDP leider te lynchen, die geevacueerd moest worden door de para's, maar voor de rest bleef het rustig.

De politie lijkt ondertussen peper in de kont te hebben gekregen, want landelijk worden vandaag veel politie-acties, nieuwe checkpoints, klopjachten en arrestaties gemeld.

Zie ondermeer:

https://gambia.smbcgo.com/2018/04/13/eastern-gambia-man-arrested-for-murder/

https://gambia.smbcgo.com/2018/04/13/police-in-central-river-haunt-suspected-rapist/

Maar ook arrestaties van veedieven, drugsdealers, inbrekers, dat 3 gambianen werden gearresteerd op beschuldiging van moord op een Senegalese boswachter en noem maar op. Waar het om gaat is dat er blijkbaar opeens een hele lijst wordt afgewerkt om de veiligheid, althans het gevoel van veiligheid, te herstellen en dat is natuurlijk een goede zaak.

Twee berichten nog dat mensen de politie klachtenlijn hadden gebeld, niet om corruptie maar dat de politie niet was komen opdagen nadat er bij hen was ingebroken, waarna onmiddelijk patrouille wagens naar de crime-scene zijn gestuurd.

Buurman zei nog verbaasd "Dat ik dit nog mag meemaken", maar dit gaat hoe dan ook natuurlijk de goede kant op. Security en onbehagen sleept nu al zolang aan en staat al zolang nummer 1 en we zien nu eindelijk dat er eens wat gebeurd. Veel gespeculeer waar die kontpeper nu vandaan komt: ECOMIG, Interpol, Fransen, Gambiaanse security forces zelf, maar wat doet het er toe? Het gaat om de resultaten.