Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door RPeters di 09 apr 2019, 23:53
De situatie in Libya.

Het heet sinds deze week “The volcano of rage”, alle jarenlange frustraties komen nu tot uitbarsting in de slag om Tripoli, en dus weer veel discussie dat het westen beter niet de voormalige president Khadaffi om zeep had kunnen helpen. Ja dat weten we nu wel. Om nog enig inzicht te kunnen krijgen in een zeer gecompliceerde situatie is het daarom beter om ons te beperken tot de gebeurtenissen van afgelopen week, hoe het zo ver heeft kunnen komen en wat dit betekent voor de Afrikanen die daar gevangen zitten en geen kant meer op kunnen.

Inmiddels heeft de UN dringend opgeroepen de strijd te staken, te wachten op de verkiezingen binnenkort, om een nieuwe hel te kunnen voorkomen zoals in de twee jaar durende slachting eerder in Benghazi, maar het zit toch iets ingewikkelder in elkaar.

De machtsstrijd in Libya, waar gaat het nu om na de moord op Khadaffi? Het land zit sindsdien opgescheept met 2 regeringen. De door de UN erkende regering GNA, en anderzijds de NLA nu geleid door Commander Haftar de man die nu de slag om Tripoli heeft ingezet.

Zou het maar om deze 2 partijen gaan, was het maar zo simpel, want hoe zit dat nu met die Haftar. Het gaat hier namelijk om een Libyan die door de CIA werd getraind om Khadaffi te kunnen wippen. Goed gelukt mag je wel zeggen, maar zijn macht bestaat alleen uit milities die hij nadien heeft kunnen bundelen. Honderden milities overigens, die niet alleen hun eigen territorium beschermden, maar ook lui die al een dikke vinger in de pap hadden in de drugs routes naar Europa vanuit de Zuid-Amerikaanse drugs kartels. Die zijn nu volkomen los gegaan.

Mensenhandel is hierna bijgekomen. De Afrikanen. Slavernij, verkrachtingen, martelingen, mensen zonder verdoving opensnijden om hun organen, Afrikanen die dagelijks bij bosjes verzuipen in de Middellandse Zee, volkomen achterlijke discussies in het westen die ook verdrinkt of het er nu wel echt 10 of 40 per dag zijn alsof het om een kippenfabriek gaat, maar inmiddels, de verschrikkingen en wantoestanden houden gewoon niet op.

Elk weldenkend mens zou nu toch zeggen, twee partijen, al dit menselijke leed, een nieuwe interventie daarmee moet het toch zo opgelost zijn. Welnu ik maak mij sterk dat er nooit een plan B is geweest. De consequenties om Khadaffi te vermoorden, de chaos waar Libya momenteel in leeft, is dit ooit van te voren ingezien?

De enige hoop voor Tripoli is dat er nog een buitenlandse militaire interventie gaat komen. Om de wettelijk erkende regering door de UN in het zadel te kunnen houden. Een ijdelijke hoop. Want je hebt daar namelijk internationale eensgezindheid voor nodig die momenteel ver te zoeken is. Haftar is namelijk niet alleen aan de macht gekomen door milities te verenigen, rechts Italie heeft hem gesteund - Lampadusa immigratie crisis weet u nog wel, Frankrijk ook – met name Total Oil dat toch al geen frisse naam heeft in Afrika als het gaat om het zwarte goud, En Rusland geeft hem nu ook meer en meer backup met wapens en logistiek.

De nieuwe leider Haftar getraind door CIA, onze nieuwe held, zijn boodschap aan ons is om de kwalijke Islamisten te willen stoppen, zoals schendingen van mensenrechten, drugshandel en slavenrij. Maar wie bedriegt nu eigenlijk wie? Wat is hij meer dan een charlatan, die de afgelopen 5 jaar niets anders heeft gedaan dan militities omkopen om meer en meer power te kunnen krijgen? Met wat en hoe kwam hij aan de resources? En net nu er nieuwe verkiezingen aankomen valt hij opeens de wettige regering in Tripoli aan. Wat is dat niets anders dan een coup?

Ergo, als Haftar voorheen al 75% van het land in handen had, hoe komt het dan dat al deze wanpraktijken weliger kunnen tieren dan ooit te voren? Was drugs al een goede handel, er is nu ook een nieuwe markt. Dat de wanhoop in Afrika blijkbaar zo groot is, dat de mensen die ook intelligent genoeg zijn om te weten dat ze maar 2% kans hebben om het naar Europa te redden, toch die kans gaan wagen. Alles om maar aan de dood, armoede en uitzichtloosheid te kunnen ontvluchten. Een continu markt waar alleen maar barbaren en psychopaten van kunnen dromen die zwarte medemensen alleen maar als vee kunnen zien. Dat is Libya dus vandaag de dag met dank aan Sarkozy, Obama en Blair.

Repatriering van Afrikanen uit Libya naar hun thuisland. Het is altijd groot nieuws. Beelden op luchthavens en zo. Het echte nieuws is echter dan dat er nog steeds meer in gaan dan er uit komen. Ja zo is het toch? Wordt het niet eens tijd dat een miljoenen verslindend OIM – nota bene de organisatie in Gambia door EU gesteund, die deze mensen zou moeten helpen - vaak zwaar getraumatiseerd, die nu ook nog eens door corruptie en gekibbel hun nieuwe opstartpremie ontzegd wordt, eens werkelijke feiten erkent?

Waar OIM ooit voor bedoeld was, wat komt daar nu uiteindelijk van terecht, dacht ik zo maar. Vaak totaal geflipte figuren die zij hadden op moeten vangen, om hen ging het toch, maar die hier momenteel uiteindelijk gewoon vrij over straat mogen rondlopen, zonder psychische bijstand of wat dan ook. ..........

Wat een bizar score board. Enerzijds hoera geroep hoe meer Gambianen naar hun land terug gedwongen kunnen worden, anderzijds ja, moet ik daar echt nu nog een antwoord op gaan geven?
door RPeters wo 10 apr 2019, 11:17
Update Libya.

Opnieuw veel aandacht vandaag in de Afrikaanse (social) media, ook in Gambia, over de strijd en duidelijk is dat de onrust stijgt bij veel Afrikaanse families die bloedverwanten in de Libische detentiekampen hebben zitten rond Tripoli. Er wordt inmiddels gevochten in de buitenwijken van de stad en de luchthaven, die al eerder gesloten werd door een luchtaanval, is nu ook in handen gevallen van Haftar.

Waren de erbarmelijke omstandigheden in de kampen al niet erg genoeg, veel bewakers zijn nu ook al op de vlucht geslagen en hebben duizenden Afrikanen zonder eten of wat dan ook achtergelaten.

Veel filipijnse gastarbeiders – vaak huishoudelijke hulpen – zitten nu ook vast in het oorlogsgeweld. Er was nog stille hoop dat US AFRICOM zou ingrijpen, Amerikaanse mariniers waren gesignaleerd op de stranden, maar het lijkt alleen om een evacuatie te gaan van Amerikaanse burgers, ambassade personeel, en aldaar gestationeerde militairen.

De stad wordt verdedigd door Libische militairen en regeringsgezinde milities die gezworen hebben tot de laatste druppel te gaan strijden. Veel vrees dat dit een tweede slachting gaat worden zoals eerder in Benghazi heeft plaatsgevonden. Een terechte vrees, denk ik zelf.

Zie Inside Story van Al Jazeera. 2 regeringen, ontelbare milities en sekten. Ze staan elkaar allemaal naar het leven. Maar wie wint krijgt de hoofdprijs: De controle over de rijke olievelden van Libya, maar natuurlijk ook over de drugsroutes en de slavernij.
https://www.youtube.com/watch?v=M5rBR9b3exo

France 24 special report over de Afrikaanse migranten die nu vastzitten in Tripoli
https://www.youtube.com/watch?v=nHMy9HA0Uhg

Nicholas Haque (Al Jazeera) interviewt Het Clingendael Institute, Afrikanen die nog weg hebben kunnen komen naar Tunesie, maar die maar 1 ding voor ogen hebben. Terug naar Libya zo gauw als het weer rustig is, want daar ligt de enige kans om naar Europa te kunnen komen.
https://www.aljazeera.com/news/2019/04/un-libya-militias-tripoli-profiting-human-trafficking-190408130942655.html

De laatste hoop op een vreedzaam einde verdwenen, Amerikaanse mariniers kwamen alleen om hun eigen mensen te evacueren.
https://www.youtube.com/watch?v=2cpwPSfXo88

De hypocrisie van US dat alleen een politieke oplossing nu nog mogelijk is. De duistere rol van de CIA inzake Haftar, wat deden al die special forces daar de afgelopen jaren, wat hebben al die ontelbare drone strikes veroorzaakt, zou dat niet iets te maken kunnen hebben met de toestand van nu?
https://www.youtube.com/watch?v=Y-WOmKyA4N8

The Debate van Press TV. Analysten proberen de geschiedenis van deze ongelooflijke chaos te verklaren.
https://www.youtube.com/watch?v=kdmyM944Sd0
door RPeters do 11 apr 2019, 00:38
De toestand in Mali.

Met de moord op Khadaffi, gelegitimaliseerd door het westen, opdat Libya dan eindelijk eens vrede zou kennen, vrijheid van meningsuiting, nou ja, noem al die andere bumperstickers maar op waar we ons altijd zo druk over maken, netto is er in feite niets meer bereikt dan dat de poorten van de hel wagenwijd zijn open gezet.

Afspraken maken is ook afspraken nakomen. Echter, de belofte van een vreedzaam Libya, niets kon het westen hiervan waarmaken waar het eerst zo prat op ging, om een moord op een president van een soevereine staat te kunnen rechtvaardigen. Het is nadien, op zijn zachts gezegd, niet de eerste plek die ieder weldenkend zou kiezen om te gaan wonen.

Netto extra effect: Sindsdien ziet Europa zich geconfronteerd met een onoplosbare immigranten crisis, ultra rechts politieke partijen krijgen hierdoor steeds meer macht, maar er is ook een intern effect in Afrika zelf. De oorlog in Mali en andere buurlanden kan namelijk nooit ontstaan zijn zonder een magneet zoals de chaos in Libya die al eerder ontstaan is omdat het westen besloot om Khadaffi te vermoorden.

Ja, het lijken toch steeds twee verschillende werelden. Politieke statements van het westen, kronkelingen met woorden, om het eigen gezicht nog te kunnen redden, versus de bittere realiteit zoals het echte leven nu werkelijk in elkaar zit hier.

Mag je vluchtelingenorganisaties nog geloven, dan vluchten nu tussen de 80.000 en 270.000 Malinezen weg uit eigen land, vaak naar Burkina Faso dan wel Senegal, 440 zijn in Gambia vermeld. Deze uitzonderlijk brede schattingen alleen al, is dit nu echt realistisch te noemen. En buiten dat, er bestaat ook nog zoiets als een veel gemakkelijkere en goedkopere weg om Gambia binnen te kunnen komen en die heet illegaliteit. Kost u 1000 dalasi wat denk ik een meer realistisch cijfer is als ik zo hoor, maar daar zijn nog steeds niet het werkelijke aantal vluchtelingen mee te duiden in deze zogeheten smiling coast.

Het kwam een beetje als een verrassing voor mijzelf om op Al Jazeera te lezen, en dus niet in eerste instantie in het Nederlandse nieuws zelf, dat 11th Airmobile van Nederland zich momenteel aan het terug trekken is uit Mali, Canadese troepen overigens ook.

Beweegredenen hiervoor daargelaten; De moord op Khadaffi zou vrede en stabiliteit brengen in Libya. Operatie Serval van Frankrijk zou vrede en stabiliteit brengen in Mali. Een jarenlange miljarden veslindende oorlog werd uiteindelijk alleen hiermee bereikt ten koste van tienduizenden mensenlevens. Beetje wrang lijkt het mijzelf, dat nu iedereen zijn troepen uit deze brandhaarden aan het weghalen is die ooit voor de oplossing en beloofde garanties hadden moeten zorgen……..
door Chris Edit do 11 apr 2019, 10:33
De inbreng van dhr. Peters heb ik lange tijd gewaardeerd. Het podium dat hij de laatste tijd inneemt om zijn politieke ideeën te ventileren vind ik, voor de website ´beleefgambia´, te ver gaan. Natuurlijk is de situatie in Libië onverkwikkelijk en zijn er linken te leggen met de rol die westerse landen daarin spelen. We hoeven onze ogen niet te sluiten voor deze zaken. Mijn wens is dat dhr. Peters zijn persoonlijke mening wat doseert en zich zoveel mogelijk beperkt tot het geven van objectieve informatie.
door RPeters do 11 apr 2019, 13:37
Update Libya.

Vanuit de (social) media in Gambia is niet meer te melden dan een nacht van felle discussies tussen familie/vrienden van hen die “The backway” hebben genomen en hen die menen dat deze mensen toch beter hadden moeten weten.

Maar er is blijkbaar niemand die weet om hoeveel Gambianen het nu precies gaat. Vast staat alleen dat een aantal detentiekampen in kruisvuur terecht zijn gekomen en dat de omstandigheden voor deze mensen momenteel erbarmelijk is.

Weinig beeldmateriaal hierover te vinden. Alleen van Artsen zonder grenzen en UNHCR die aan de noodbel trekken. Zie:

https://www.youtube.com/watch?v=zoy1LWMwvAc

https://www.youtube.com/watch?v=iP_Gc5tVczk

https://www.youtube.com/watch?v=Pb3Xirud2kQ
door RPeters za 13 apr 2019, 23:38
Update Gunjur.

Er worden inderdaad nieuwe ongeregeldheden gemeld sinds gisteren. Een aantal boerderijen in Gunjur zijn aangevallen / gemolesteerd door inwoners van het naburige Berendeng, die al eerder in de clinch waren gegaan door een land dispuut.

Hierbij viel toen 1 dode in Gunjur, de moordenaar nog steeds voortvluchtig. Ook nieuwe onvrede dat er een Chinese trawler momenteel op het strand ligt nabij Golden Lead, en een dode dolfijn en reuzenschildpad opnieuw aangespoeld op het strand waarbij de schuld wederom is gegaan naar dit Chinese visverwerkingsbedrijf dat nog steeds gif in zee pompt.

Het politieburo in Gunjur is nog steeds gesloten uit "voorzorgsmaatregelen". En veiligheidstroepen zijn nog steeds overmatig present in de regio. Maar zoals eerder gezegd, die lossen de frutraties niet op. Even navragen dus als u daar de komende dagen moet zijn hoe de situatie is.

Tot zover weer een antwoord op alle vragen die in de regel alleen gaan omtrent de veiligheid in Gambia. Maar ik begin mij onderhand een beetje een onheilsprofeet te voelen. Dus als ik weer tijd heb zal ik in de toekomst ook eens over wat leukere dingen schrijven, want die gebeuren hier namelijk ook altijd nog ......................
door RPeters do 18 apr 2019, 22:05
Het verkeer in Gambia.

Ik heb daar jaren geleden eens een stuk over geschreven "Autorijden in Gambia", zal dat eens aanpassen, maar deze week werden ’s avonds een aantal auto’s gelanceerd door nieuw aangelegde verkeersdrempels. Zonder waarschuwingsbord overigens. Ja dat wordt dan lastig in het donker. Vooral voor hen die hier autorijden zien als een alternatief voor “kicken zonder pilletje”.

Het zou om 66 drempels gaan. Maar geen idee waar die nu precies liggen. Ook niet bij navraag en of dit aantal nu werkelijk klopt. Ik heb ze alleen gezien vanaf de Kerr Serign junction op weg naar Sanchaba. En gevoeld. Wie meer weet, meldt vooral uw nieuws hierover.

Ik moet u overigens ook het antwoord schuldig blijven of en wanneer de wegverbreding tussen Bakau Stadion en Turntable er nu komt. Een prangende vraag was het, wellicht ingegeven dat de files in ochtend en avond spits momenteel onhoudbaar aan het worden zijn. De laatste versie was dat het weer terug zou gaan naar een vierbaansweg in plaats van een zesbaans, omdat teveel huiseigenaren gecompenseerd moesten worden. En nu zou het weer anders zijn. Maar wie meer hierover weet, meldt u vooral uw nieuws.

De laatste vraag was dan nog waar we de verkeersregels in Gambia kunnen vinden. Online of is hier soms een boekje over, hebben er wijzigingen plaats gevonden? Zodat we in ieder geval als plichtsgetrouwe burgers verantwoord aan het verkeer kunnen blijven deelnemen. Helaas, ook hier weet ik weer geen antwoord op. Voor zover mij bekend is er ooit een boekje geweest begin jaren negentig, of dat ooit herdrukt is? Maar wederom, als u meer weet, meldt u vooral uw nieuws hierover.

Hoewel ik dus geen nieuws heb op deze vragen, is er ook goed nieuws: er zijn landelijk diverse verbeteringen aan het wegennet daadwerkelijk van start gegaan waarover later een overzicht.
door RPeters vr 03 mei 2019, 15:43
Het is nog steeds wachten op het toegezegde overzicht van wegenverbeteringen in Gambia. Een (helaas onvolledig) overzicht kunt u vinden op http://nra.gm/completed-projects/.

Momenteel is men in Banjul druk aan de gang, zie de nieuwe posting 7 uur geleden op WA Banjul https://www.facebook.com/groups/wabanjulopen/

Faji Kunda zie https://www.facebook.com/smarong1?__tn__=%2CdlCH-R-R&eid=ARCqWqexTd9OU5o_oiUUw8ovzobtTnts-O6-vr0Q_0q9gjzsChVi9wc3l7Iq2x_lM_H1FQj8kt8KVYyf&hc_ref=ARRCAMKxEb7MKbQwggn8yF2Q1SAGJjdH_-yicBcyv-W3i3wjL42jCkMazaulEEkPWBQ

Wie meer weet over deze projecten, graag hier posten. Het verkrijgen van goede informatie is nog steeds een probleem.
door RPeters wo 08 mei 2019, 09:14
Er is inderdaad een virus opgedoken dat momenteel duizenden ezels en bush pigs het leven heeft gekost. Op de vraag of dit virus gevaarlijk is voor mensen, kan ik helaas (nog) geen antwoord geven. Wat ik opmaak uit de berichten is het "equine flu" die "broncho pneumania" veroorzaakt. Te genezen met antibiotica, maar de run op dit medicijn is nu zo groot dat het op is en momenteel speciaal wordt ingevlogen. Voorlopig uit de buurt van ezels blijven lijkt me de boodschap, totdat we meer weten.

Zie onderstaande quotes.

I do not know about warthogs, but there is a nasty epidemic of equine flu which is estimated to have killed hundreds of not thousands of donkeys. The donkeys develop broncho pneumonia and need to be treated with antibiotics but there has been so much demand for antibiotics that the supplies have run out. We are paying for more supplies to be air freighted out this week tell me about the bush pigs.

I know bovine tuberculosis caused by the bacteria mycobacterium bovis is common in warthogs! Am not sure which desease is currently responsible for the high mortality rate as reported.

Zie bv post van 11 uur geleden van Muhammed Sumareh

https://www.facebook.com/mfs.sumareh?__tn__=%2CdlC-R-R&eid=ARD9wDcmqX2AO55R79KjAoyVyKgSY22aJ8UVjPIVQGB5uEusrmyXx1MRXaLq8Y-QHOQOmktzc5hjvj2B&hc_ref=ARSN_TRXL3Q4lHmOruAb60_45T48PkIb-ARMx6Tqg-DUqTvv4ceos6HarhrIgNFNq-Y
door RPeters wo 08 mei 2019, 23:10
Relativeren is opnieuw de boodschap over al deze zogenaamde "Code Reds" van Senegal die nu dagelijks het gambiaanse nieuws bereiken. Dat nu steeds het verhaal is dat een Senegalese interventie niet lang meer op zich laat wachten. Veel mensen juichen zo'n interventie toe, met goede redenen overigens, maar ook hier is enige terughoudendheid raadzaam, want deze Code Rood is namelijk niets nieuws. Integendeel zelfs.

Er wordt steeds verwezen dat steeds meer Gambianen en Senegalese immigranten brieven schrijven naar Macky Sall over de huidige, zo niet onhoudbare situatie alhier, en dat er ingegrepen moet gaan worden. Asap. Geen enkele twijfel dat deze brieven inderdaad geschreven worden, want ik zie zelf ook wel dagelijks overal de wanhoop die alleen maar verder groeit, Maar is dit nu een Code Rood te noemen. Wellicht dat Sall met Barrow belt hierover, maar Sall kan niet om de internationale gemeenschap heen die Barrow nog steeds massaal steunt. En als Sall inderdaad plannen heeft om Gambia in te lijven, waarom zou hij dan nu al ingrijpen. Verdere escalatie, een echte crisis zo u wilt, zou hem in dit opzicht veel beter uitkomen. Het zou hem een excuus geven.

Met de Code Rood wordt ook steeds verwezen naar de Senegalese troepen. Deze code wordt steeds gerelateerd aan een soort alarm dat deze troepen in verhoogde staat van paraatheid moeten verkeren, Welnu, deze troepen doen volgens mij niet anders.

Neem nu eens als voorbeeld de Senegalese commando basis in Tambacounda, zo'n 100 km ten noord-oosten van Gambia. Wat is dat niet meer dan een gevechtsbasis waar dagelijks deze code geldt, en waar elke dag commando teams ingezet worden om gedropt te gaan worden in de Casamance of Mali?

Aan de zuid grens van Gambia zitten dan ook nog zo'n 1400 tot 4000 Senegalese troepen bedoeld om de grens potdicht te houden inzake de illegale houtkap. Ook hier gaat geen dag voorbij dat er geen Code Rood is.

Wat ik maar wil zeggen, deze Code Rood, het wordt nu gebracht als een nieuw fenomeen terwijl het al langer bestond dan vandaag. Zaak is gewoon nuchter te blijven. Het einde van de wereld lijkt nu nabij, als je het allemaal zo leest, terwijl er nog niets aan de hand is.