Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door RPeters do 09 mei 2019, 14:19
#OccupyGunjurBeach is net uitgeroepen. Alle burgers worden momenteel opgeroepen om naar het strand te komen en om de weg te blokkeren. dan wel vistransporten tegen te gaan houden. Grote paniek in de visverwerkingsfabriek en de eerste meldingen zijn dat veel jongeren al aanwezig zijn.

Aanleiding lijkt te zijn dat de stranden weer vol met dode vis liggen.

Tenzij u mee wilt doen, daar vandaan blijven.

https://www.facebook.com/ahmed.manjang?fref=search&__tn__=%2Cd%2CP-R&eid=ARCcKwRYbyiDT6lkX0K_7bVvVdYhaRZTe8QhoPoULzMA6dP50DGBfhf7FzCIpPPtMQohcfnKwgaj8Na8
door RPeters do 09 mei 2019, 19:12
Iedereen vraagt nu om updates en of de beer nu echt los gaat. Er is geen directe intel uit Gunjur de afgelopen drie uur, maar er zijn toch interessante ontwikkelingen die ik momenteel op de voet volg of zij op waarheid berusten.

Wat speelt er nu?

Is het bijvoorbeeld waar dat de Chinese ambassadeur Barrow op de vingers heeft getikt dat hij Chinese immigranten/bedrijven beter moet gaan beschermen, nu Golden Lead in paniek en onder grote druk van een woedende menigte de stranden schoon staat te maken nu er weer duizenden dode vissen zijn aangespoeld?

Is het bijvoorbeeld ook waar dat ECOMIG en PIU commanders kwaad zijn weggelopen op het crisisberaad vandaag inzake Gunjur, omdat zij al vele malen gewaarschuwd hadden dat dit er aan zou gaan komen? En nu dus geen troepen willen inzetten?

Maar bovenal, echt bovenal, het meest verontrustende geluid is dat Barrow momenteel onderhandelt met APRC om een coalitie te vormen die groot genoeg is om de komende verkiezingen te kunnen winnen.

Freedom Newspaper komt nu vandaag met dit laatste nieuws over Barrow en ook Darbou zelf ontkent het niet, maar echt, als dit waar zou zijn, ja dan weten we gelijk waar we aan toe zijn met de huidige president, of beter gezegd waar we dus niet aan toe zijn, me dunkt.

https://www.freedomnewspaper.com/2019/05/08/president-barrow-teaming-up-with-the-aprc-will-carry-a-lot-of-baggage-given-the-crimes-associated-with-jammeh-and-the-aprc-darboe-warns/

Messy indeed mag je wel zeggen. de commandant van ECOMIG die weigert troepen in te zetten tegen burgers die alleen maar voor hun recht opkomen en die de wanhoop na 2 jaar nu echt voorbij zijn. PIU commanders die ook hun troepen er niet in willen sturen om een 2e Fabara massacre te willen voorkomen. In welke onmogelijke hoek worden deze commandanten eigenlijk gedrukt als ze dit soort boude uitspraken gaan uiten?

Die voortdurende obscure duistere en ondooorzichtige constructies met China en Saudi arabia ook, Semlex en noem het maar op, is het nu echt zo dat Barrow naar een figuur als die Jatta gaat lopen van de APRC om steun? Een type man die eerder heeft verklaard dat de nieuw ontdekte massagraven in Yundum alleen maar plastic botjes zouden zijn om zijn partij in diskrediet te brengen?

Alsof het nog niet genoeg is. Gunjur gaat volgende week een rechtszaak aanspannen tegen Golden Lead, zo te horen met nieuw bewijs dat de nieuw aangestelde VP hier een uitermate dubieuze rol in heeft gespeeld. En dan zitten we nog met de dreigende sluiting van Julbrew overmorgen, waarvan honderden lokale kroegjes ook de dupe gaan worden.

Erger kan bijna niet, een burgeroorlog lijkt onafwendbaar hoor je insiders steeds ook zeggen, maar ik zeg altijd maar: It ain't over until it's over. Het kan nog steeds alle kanten op.
Laatst bijgewerkt door RPeters op vr 10 mei 2019, 02:52, in totaal 1 keer bewerkt.
door RPeters vr 10 mei 2019, 15:01
Er geldt momenteel een nieuwe "dress code" voor de ECOMIG forces. Om zich beter te kunnen onderscheiden van GAF. Let vooral op de bruine baret en de schouder patch. Vooral handig als u deze mensen ziet en aan kunt spreken als u moeilijkheden heeft bij checkpoints, want bij veel checkpoints (niet allemaal) zijn 1 of 2 ECOMIG militairen continu aanwezig.

https://www.freedomnewspaper.com/2019/05/09/ecomig-troops-to-begin-wearing-brown-berets/

Er is ook een Forward Base van 100 Senegalese commando's nabij het vliegveld, die naar ik heb begrepen buiten het ECOWAS mandaat opereren, en waar deze code niet voor geldt. Maar deze "groene baretten" kunt u herkennen en relateren aan Senegal daar zij de Senegalese vlag op hun bovenarm dragen.

Houdt u er rekening mee dat de meeste Senegalese militairen die in Gambia actief zijn, de Engelse taal niet machtig zijn en alleen Frans kunnen praten buiten (meestal) Wolof. Discussies kunnen daarom vaak alleen doorgang vinden met een Gambiaan als u de Franse taal niet machtig bent.
door RPeters vr 10 mei 2019, 15:52
Update Gunjur crisis.

Forayaa stelt de vraag, terecht overigens, of de massale vissterfte nu te wijten is aan de giflozingen van de Chinese fabrieken, of dat vissers massaal hun vis dumpen in de oceaan door een wispelturig inkoopbeleid van diezelfde fabrieken die dan weer wel en dan weer niet hun visvangsten willen inkopen.

Welnu, de vraag maakt in zoverre niets uit lijkt me, omdat de ellende allemaal van dezelfde bron komt. Of het nu gif is of gebrek aan regulering.

Een telefoontje naar de vissers union in Tanji roept ook meer interessante vragen op. Nu duidelijk is dat er een op schandalige manier overbevissing plaats vindt, waarom doen vissers daar dan eigenlijk aan mee? In dit hele welles of nietes spelletej?

Bovenal, als dit argument waar zou zijn, waarom dumpen die vissers dan liever hun vangst in de oceaan, dan om het gratis uit te delen aan de noodlijdende bevolking? Zijn ze echt zo egoistisch?

Wordt vervolgd.

http://foroyaa.gm/dead-fish-washed-ashore-on-gunjur-sanyang-beaches/
door RPeters vr 10 mei 2019, 20:37
De BBC is inmiddels aangekomen om een reportage te maken met name over de spanningen in Gunjur en ook Nicolas Hague van Al Jazeera mogen we gaan verwachten naar het luidt.

Veel berichten vandaag dat Golden Lead in de fik zou zijn gezet, maar het gaat uiteindelijk niet meer om een verbranding op hun binnenplaats.

Zie de laatste beelden hierover wederom bij vriend Ahmed op:

https://www.facebook.com/ahmed.manjang

Ik ben een beetje onthutst van alle tomeloze haat en verachting die ik vandaag zelf heb gezien, maar er is ook nog voorzichtig positief nieuws te melden dat Banjul Breweries opnieuw aan de onderhandelingstafel gaat zitten dit weekend om tot een akkoord te komen tot een max tax van 25%. De Franse eigenaren zijn er nu zelf ook, heb ik begrepen.

Slecht nieuws is er ook weer, dat 15 activisten vandaag gearresteerd zijn op de strip dat Barrow zich aan zijn eerdere belofte moet houden aan een ambtstermijn van 3 jaar.

Veel protest tegen deze arrestaties ook van Madi Jobarteh van Tango:

https://www.facebook.com/Kalajula

En dan nog het Amnesty International report (dat ik eerder heb gepost). Was de onthulling al niet erg genoeg dat nog steeds de doodstraf wordt gevonnist in het "Nieuwe Democratische Gambia", elke organisatie die opkomt voor jongeren staat nu te stuiteren dat 14 en 15 jarige kinderen zonder proces in Mile Two Prison zitten opgesloten.

http://fatunetwork.net/child-detention-at-mile-2-shocks-cpa/

Chief Justice Tambadou heeft inmiddels het ene na het andere interview gegeven inzake de gemelde mensenrechtenschendingen van Amnesty en TRRC onthullingen, maar zoals ik al eerder heb gezegd met Julbrew: De publiciteit zoeken is een bewezen goed medicijn om deze regering tot handelen te dwingen. Anders gebeurt er niet zoveel zo is de praktijk.

PS: Ik heb vandaag ongelooflijk veel woede gezien, vragen en frustraties uit onzekerheid die klinken in de vele emails beantwoordt ik met alle liefde, maar ik ben het antwoord niet. Hooguit een placebo die een stem geeft, min of meer een soort uitlaatklep, voor hen die hun stem en hun nood en hoop niet terugzien in deze regering, buiten alle vragen die buitenlanders met dezelfde liefde voor dit land als ik ook hebben bij gebrek aan goede informatie.
door RPeters zo 19 mei 2019, 00:12
De toestand in Mali.

Steeds meer vragen over de escalerende crisis in Mali, dat steeds meer en meer vluchtelingen naar Gambia komen, dat de regering aldaar is afgetreden na die afschuwelijke slachting vorige maand in Mopti met 154 doden, nu dan ook nog steeds meer berichten dat China bereid is troepen te gaan leveren aan de VN macht MINUSMA. Het is goed om hier een aantal zaken uit elkaar te houden.

China. Ja het is waar, die hebben natuurlijk een buitengewoon slechte naam in Afrika. Het zouden de nieuwe kolonisten zijn, Chibabs wordt wel gezegd in Gambia, maar zoals Lamin Darbou ook zegt in onderstaande link (Die min of meer Gambia vergelijkt met de penibele situatie van een failliet bedrijf) dat zulke bedrijven nu eenmaal weinig onderhandelingsposities hebben voor een nieuw krediet dringend nodig om zich staande te kunnen houden. Ik begrijp de vergelijking wel, maar in dit geval gaat het om “een bedrijf” met miljoenen mensen.
https://www.gunjur.online/post/opinion-gambia-under-the-yoke-of-debt

Het nieuwe uitzuigcircus heet China, lees ik steeds meer. Maar ik raad u aan om eens op dat woordje “nieuw” te letten. Vooral omdat het van de Afrikanen zelf komt. Een onoplosbare schuldencrisis, de corruptie en incompetentie van leiders, een van mijn vorige artikelen over de schandalig hoge taks die Frankrijk nog steeds jaarlijks incasseert als compensatie voor onafhankelijkheid, IMF en EU die overal maar steeds geld in pompt (centen overigens die wel terug betaald moeten worden, hoe dan ook ondanks alle mooie verhaaltjes), kun je het fenomeen China nu echt “nieuw” noemen is dus de vraag? Het is overigens ook zo, dat als China onderhandelt of iets voorstelt, dat nog niet wilt zeggen dat het ook daadwerkelijk gaat gebeuren.

Ook Barrow maakt zich zorgen hierover op eigen bodem zo lijkt het, want wat betekent alle hulp nu daadwerkelijk voor een doorsnee Gambiaan, aldus een gesprek met IMF. Weinig tot niets dus.
https://www.freedomnewspaper.com/2019/05/14/economic-development-must-show-real-impact-on-the-peoples-life-president-told-visiting-imf-chief/

Waar men het blijkbaar wel allemaal over eens is, een soort of bottom consensus zeg maar, is dat er economische groei moet zijn en moet komen hoe dan ook, en dat jihadisten hierin het grootste gevaar zijn. Boko Haram, ISIS, Al Shabaab, noem ze maar op. Nergens vindt je zo’n eensgezindheid in Afrika met het buitenland om deze organisaties letterlijk om zeep te helpen. Cameroon, Somalia, Chad, Mali, Nigeria, al de berichten over de strijd aldaar: dat “extremistische elementen volgens de Afrikaanse Unie geelimineerd moeten worden”, zoals bv de Franse luchtmacht die een compleet konvooi uit Libya van de weg schiet op weg naar Chad, zijn al die politieke kreten niets meer dan dat er momenteel een totale vernietigingsoorlog aan de gang is?

Want wie wil terug naar Mali 2013? Dat afgrijselijke schrikbeeld? Geen enkel normaal denkend mens wil dat toch? Ik zal u een paar van de minst ergste links laten zien. De slag om Bamako, Goa, en in dezelfde onherbergzame gebieden waar onze Nederlandse commando’s later zouden gaan opereren.. Hoe in de felle huis aan huis gevechten Malinese soldaten veel verliezen lijden, gewonden weg dragen, onschuldige burgers die in kruisvuur terecht komen, de pure doodsangst voor zelfmoordterroristen zodat Malinese troepen op eigen burgers gaan schieten, en dan het Franse vreemdelingen legioen die de boel overneemt. Maar in 2013 bericht Al Jazeera terecht al: Dit conflict "is far from over".
https://www.youtube.com/watch?v=B5yoNku2MYk&t=1097s
https://www.youtube.com/watch?v=6Dj5fXFwUpc
https://www.youtube.com/watch?v=NsWshOH-97Y

Reporters Channel's boodschap over Mali: Het gaat niet alleen om jihadisten, maar meer om corruptie en een onoplosbare stammenstrijd waar die jihadisten gebruik van maken:
https://www.youtube.com/watch?v=vgZx3a4Sp6Y&t=481s

Zou de oorlog in Mali inderdaad overgeslagen zijn naar Senegal, Gambia en andere omringende landen, zonder de Franse interventie? Niemand die de vraag kan beantwoorden. Zeker is wel dat niemand zit te wachten op een Sharia wetgeving waar je arm wordt afgehakt alleen omdat je een sigaretje rookt. Reporters Channel praat met slachtoffers, sporen van de zware bombardementen van de Franse luchtmacht, dolenthousiaste bevrijde burgers, maar hier ook weer: Dit conflict is "far from over".

https://www.youtube.com/watch?v=fal8fxR3Yec

Nog 1 laatste vraag die veel mensen parten speelt: Gaan al die slachtingen er nu om wie uiteindelijk de "jackpot" gaat winnen aan grondstoffen, zoals al dat goud en uranium in Mali en Niger bijvoorbeeld, want in de naam van democratie en vooruitgang, ja en daar moet je Barrow toch gelijk in geven: Wat schiet een doorsnee Gambiaan er eigenlijk mee op?

Ik heb een werkelijk prachtige excel sheet ontworpen na 8 jaar in Gambia, macro's en al, het is echt een huzarenstukje waar programmers van kunnen smullen. IT programmers zouden me er om benijden. Funding this and that, families die ik gevolgd heb, geluk en verdriet, succes en mislukkingen. Vol met de meest gedetaileerde links. Wat ging er mis en waarom. En vooral, wat is er van te leren.

Echter, elke keer dat ik een nieuwe naam invoer in dit werkelijk fantastische systeem, kijk ik nooit hoeveel namen er al in zitten. Want weet u, de namen die ik erin zet daar zitten ook al de persoonlijke gezichten bij. Daarom kom ik nooit verder dan 9 namen max per keer. Misschien dat een "doorsnee Gambiaan" me ooit kan helpen met het werkelijke aantal namen,. Echt het lijkt een heel simpele handeling, gewoon een druk op de knop sort of speak, maar ik ben bang dat een duwtje in de rug om die knop en mijn angst daarvoor om die in te drukken, niet van de politici gaat komen
door RPeters ma 20 mei 2019, 06:31
Omtrent de crisis in Mali geldt momenteel een wirwar van berichten, al dan niet tegenstrijdig met elkaar. Steeds meer Malinese vluchtelingen stromen Gambia binnen, is er eigenlijk wel hulp voor deze mensen omdat Gambia zelf al zorgen en problemen genoeg heeft en al niet capabel is om de eigen boontjes te kunnen doppen, zitten tussen deze vluchtelingen ook jihadisten, en ja, nu zelfs ook hysterische speculaties over zelfmoord terroristen die de hele toeristensector lam kunnen leggen op het moment dat er 1 zichzelf zou opblazen op de Senegambia strip. Dit waarschijnlijk gebaseerd op het angstbeeld van de zware aanslag in Sri Lanka vorige maand, een land dat zich voorheen altijd veilig waande tegen het terrorisme.

Ik wil niet ontkennen dat de problemen omtrent het terrorisme in Mali (en andere Sahel landen) immens zijn, natuurlijk zijn ze dat, maar zaak is wel nuchter te blijven. Laten we daarom eens dieper kijken naar deze crisis voordat we elkaar niet compleet gek gaan maken.

Ten eerste is het zo dat er voortdurend security briefings zijn om dit probleem aan te pakken. Militaire operaties zijn zelfs geintensiveerd. Vaak geheim weliswaar – niemand weet bijvoorbeeld precies wat al die special forces van het vreemdelingenlegioen, Senegal, Nigeria of USA Africom nu aan het uitspoken zijn - maar zeker is wel dat er momenteel een complete vernietigingsoorlog in Afrika in gang is gezet tegen Islamitische extremisten. U kunt dit zelfs ook teruglezen in de persberichten van de Afrikaanse Unie zelf. Twee maanden geleden is er een gigantische ommezwaai geweest in de strategie, omdat de eerdere niet werkte.

Ten tweede is het zo dat de huidige vluchtelingencrisis uit Mali niet geheel waar is. In die zin dat het niet iets nieuws is, zoals nu door diverse media wordt verkocht, maar wat analisten al maanden hadden voorspeld dat dit eraan zat te komen. Zie mijn vorige posting over de verklaring van de commandant van de Duitse VN troepen in Mali, maar het is nota bene ook de VN zelf die voortdurend aan de alarmbel heeft getrokken, wederom afgelopen februari inzake gebrek aan middelen om deze plotselinge exodus van vluchtelingen adequaat op te kunnen vangen.
Vluchtten toen al tienduizenden Malinezen weg naar Burkina Faso, Head Operations van UNHCR in Mauritania zat toen al ook met een onvoorziene vloedgolf van 55.000 vluchtelingen.

Zie: https://www.liveleak.com/view?t=ClCSl_1550742602

In hoeverre heeft Gambia met deze exodus te maken is nu steeds de vraag. Het enige dat je hier zeker over kan zeggen dat steeds meer en meer vluchtelingen Gambia binnen komen. Het probleem is echter, niemand weet hoeveel het er precies zijn. Gebrekkige registratie aan de grensposten, steekpenningen en dat illegaal de grens overkomen zo gemakkelijk is, vertroebelen alle cijfers al bij voorbaat. Je leest dat het er 5000 zijn, dan weer 10.000, dan weer 25.000, 50.000, dan weer 2500, maar het blijft een feit, er is gewoon niemand die het weet.

En als je niks weet, moet je ook je mond houden over aanslagen op Gambiaans grondgebied. Knappe jongen die uit Mali explosieven naar Gambia kan krijgen, want Senegal en haar veiligheidsdiensten zitten hier tussen. Ik denk dat het goed is om eens te beseffen hoe effectief en professioneel deze diensten zijn, want terwijl buurland Mali nu ongeveer afdaalt naar de hel, heeft er namelijk nog nooit een enkele aanslag plaats kunnen vinden in Senegal zelf. Hoe zou dit nu toch komen vraag ik alle doemdenkers en critici? En zo bezien is de kans op een aanslag in Gambia net zo groot als die in Nederland plaats kan vinden. Niets aan de hand dus.

Zak Afrika ooit terrorisme-vrij worden? Als ik weer tijd heb, zal de volgende posting gaan over de totale vernietigingsoorlog tegen het terrorisme dat nu is ingegaan. Met Macky Sall die zijn nieuwe ambtstermijn is ingegaan, de harde lijn die ook Macron en Trump hebben ingezet, de voortdurende berichten over meer troepen, meer gevechten en meer bombardementen die momenteel plaatsvinden, Niger of Mali of Chad, het tijdperk van praten lijkt voorbij. Wie niet horen wilt moet maar voelen, zie Sall ooit. En hoe mooi al die eufemismen ook klinken, zoals dat de vijand effectiever geneutraliseerd moet worden, u weet wel al dat politieke jargon, ik denk dat het niets anders is dan om ze nu tot de laatste man gewoon af te gaan slachten.

Het zal een strijd zijn om de democratie, vrijheid van meningsuiting, persvrijheid, vrouwenrechten en noem alle hoogstaande idealen maar op. Ik vermoed echter dat het niet veel uitmaakt vandaag de dag voor de tienduizenden vluchtelingen uit Mali. In hun dagelijks leven bedoel ik.