Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door RPeters za 12 sep 2020, 13:38
Reiswaarschuwing Kartong.

Veel vragen en veel onduidelijk. Maar wat ik zelf weet is dat het Chinese viswerkingsbedrijf weer illegaal gif heeft staan lozen in het mangrovebos.

De milieu inspectie is met spoed gekomen omdat jongeren de fabriek wilden bestormen. Maar de Chinesen hebben nu hun aanvalshonden losgelaten op de inspecteurs.

Nyang Njie en Ahmed manjang zijn er nu ook. UDP leiders en dorpsleiders hebben nu spoedzitting.omdat er gisteren al veel spanning was dat er geen vis meer is te krijgen, vooral de goedkopere vissoorten zoals Bonga waar de bevolking van leeft is op, en wat er nog is, is onbetaalbaar geworden.

De overbevissing door de Chinezen, nu bijna 4 jaar aan de gang, en waar steeds voor gewaarschuwd is, is nu feit geworden naar het zich laat aanzien. De bevolking gaat het nu voelen. Eergister was al paniek, woede en somberheid in Tanji. Dus de zorg en frustratie bouwt zich snel op. Dat die Chinese boten nu ook in de creeks bij Denton bridge ongehinderd hun gang kunnen gaan, helpt ook niet echt mee de zaak te sussen en is voor mij ook onebrijpelijk dat dit wordt toegestaan.

Uit de buurt blijven is dus weer de boodschap.

https://www.facebook.com/Daddy.Njie

https://www.facebook.com/ahmed.manjang
door RPeters za 12 sep 2020, 17:20
Update South Coast.

Het heeft weinig zin om al die oproepen tot geweld en speculaties naar mij door te posten. De zaak lijkt weer rustig inderdaad, maar er zijn naar ik hoor ook 2 ECOMIG commanders gesignaleerd in de vele gesprekken die vandaag hebben plaatsgevonden.

Maar dat is niet alarmerend of vreemd, want simpel gezegd "een niet-aangekondigde monitorfunctie" zit gewoon in hun mandaat. Maar dat die twee heren daar nu opeens opgedoken zijn - ja als we toch aan het speculeren zijn waarschijnlijk 2 analysten van de Senegalese militaire inlichtingendienst denk ik zelf - is daarom eerder en juist bemoedigend te noemen in plaats van raar.

Het is een signaal dat ECOWAS haast gaat maken met de Security Sector Reforms (SSR) en dat ze inderdaad Barrow onder druk gaan zetten, dan wel in willen gaan grijpen. Ja die zien natuurlijk ook de bui nu hangen dat Barrow er niks van bakt, dat het nu echt mis is. Maar zelf denk ik, het is niet "ongelooflijk" dat het tot nu toe zonder massaal geweld is over gegaan, zoals je in de vele kritieken leest, ik denk namelijk eerder dat het de mentaliteit van deze vreedzame bevolking juist siert dat het nogtoe zonder kleerscheuren is verlopen, anders dan in Faso, Conakry en Mali bijvoorbeeld.

Net zoals vandaag, de enige reden die ik achter dit alles zie, is dat de Gambiaanse bevolking alleen een beter leven wilt. De hoge werkeloosheid en een toekomst voor de jeugd voornamelijk, dat het onder Barrow niet wordt opgelost. En dat hoofdoorzaak nummer 1 natuurlijk de corruptie en incompetentie is en blijft. Zelfs die gemelde "alarmerende inbraakgolf in Kololi" is, als je erover nadenkt, om precies dezelfde reden. Dat ze U willen oplichten, om precies dezelfde reden. Dat dokters en verpleegsters geestelijk finaal instorten, om precies dezelfde reden. Dat er weer opnieuw een huis is ingestort nu in Banjul met weet ik niet hoeveel slachtoffers onder het puin, om precies dezelfde reden. Dat goedwillende kadetten, nawec medewerkers, nieuwe agenten compleet staan uit te flippen op hun leidingevenden, om precies dezelfde reden. Dat het huilen me vaker nastaat dan het lachen om wat je hier dagelijks aan ellende ziet, om precies dezelfde reden. En ga zo maar door.

"Gambia is still not Gambia". Je leest het ook bij de politieke analysten. Het probleem is echter dat het nu een race tegen de klok is geworden. En ja, veel twijfel bij de verkiezingen volgend jaar als het dan al niet te laat is, buiten de vraag wie het dan wel beter gaat doen.

Zelf zie ik dat dit de ware vraagstukken zijn waar steeds meer Gambianen zich bewust van worden. Dat zeg maar incidenten zoals in Kartong vandaag, alleen maar "symptoombestrijding" is. Dat problemen veel dieper liggen. Gambia "spartelt" wordt nu gekscherend gezegd, dat is zeker waar. Maar zelf heb ik nog steeds goede hoop dat er uiteindelijk een beter Gambia voor allen uit voortkomt, anders was ik hier allang weg geweest.
Laatst bijgewerkt door RPeters op za 12 sep 2020, 18:46, in totaal 1 keer bewerkt.
door RPeters za 12 sep 2020, 18:31
Nope, We kijken in de verkeerde richting is nu de teneur. Het gaat niet meer om massale aandacht naar Reeves, waar die inferieure story building van is ingestort. Het gaat niet meer om massale aandacht naar de Chinezen. Het gaat niet meer om massale aandacht naar Semlex paspoort fraude. Of hoe de first lady al 750.000 dollar kon wegsluizen eerste jaar aan de macht. Het gaat niet meer om massale verontwaardiging over die schandalige luchthaven tax.

Verkiezingen gaan niks oplossen volgend jaar. Daar is veel hoop op gevestigd, maar zoals Professor Lumumba en Ceesay terecht ook zeggen, dit is een drogredenering, symptoom bestrijding, om weer de zaak even koest te kunnen houden, terwijl het menselijk lijden onverminderd door gaat.

Dat gesleutel nu aan de grondwet is goed denk ik maar tot daaraan toe. Maar er is gewoon ijdele hoop dat het systeem daarom gaat veranderen. Wat Lumumba, Ceesay, Njie, Diab, Manjang, Gai, Sanneh, en zoveel anderen nu overdenken, is hoe dit probleem nu te tackelen.

De verkiezingen zijn nog meer dan een jaar weg. Maar zoals eerder gezged, er is een bottom to top beweging opgestaan. Niet de intellectuele voorhoede alleen hier, maar ook uit Diaspora, etcetera, Gambia gaat op een zekere flow gewoon inzien wat de "ware" vraagstukken nu echt zijn om het zo maar te zeggen. Waar de echte problemen nu precies liggen en ontstaan.

Het zijn buitengewoon moeilijke vraagstukken, zeker waar. Maar moeilijk betekent niet onmogelijk. En ja, ik heb diverse media al op de vingers getikt, om hier eens wat meer aandacht aan te besteden.
door RPeters zo 13 sep 2020, 16:38
Reiswaarschuwing Kartong update

Er wordt momenteel schoten gemeld uit Kartong. Het lijkt vooralsnog tussen Gambiaanse en Senegalese troepen te gaan aan de grens.

Daar wegblijven dus