Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door RPeters vr 12 maart 2021, 21:52
Update Senegal Crisis

Senegal komt vandaag even op adem. Zoals in de vorige links gemeld kwamen de protesten totaal onverwacht. En momenteel wordt eea geanalyseerd, vooral of het met de security forces qua geweld niet wat minder had gekund. Senegal rouwt om haar doden en gewonden, naar ik heb begrepen gaan die cijfers nog aanzienlijk oplopen, terwijl oppositieleiders verdere protesten afremmen, en security forces die niet meer met scherp mogen schieten. Wat je er ook van mag vinden, alle partijen zitten nu aan de noodrem te trekken, althans dat maak ik eruit op. Heel verstandig.

Wat ik in de geluiden proef is toch een totale verbijstering dat het zo snel heeft weten om te slaan in dit altijd zo stabiele land. Niet alleen Senegal, maar ook de regio zit hiermee in zijn maag.

What is next? Sall heeft inderdaad een speech gegeven maar wat gaat ie nu doen? Wat is zijn volgende stap? En dat geldt vooral ook voor die andere hardliner, Sonko. De verschillen tussen die twee zijn dermate groot zegt menig expert nu, dat ze elkaar nooit zullen / kunnen vinden. En dan is het maar weer afwachten tot de volgende escalatie. Ergo, zeggen zij, deze blinde geweldsuitbarsting komt namelijk niet als een verrassing als je naar het verleden kijkt. Daar is natuurlijk wel wat voor te zeggen, maar de tijd zal het leren. Achteraf praten is altijd zo gemakkelijk, zeg ik altijd maar

Nicolas van Al Jazeera blikt terug op de dag dat de hel losbarstte terwijl die zijn kind naar school bracht.

https://www.aljazeera.com/features/2021/3/12/reporters-notebook

De protesten en het geweld in foto's.

https://www.aljazeera.com/gallery/2021/3/9/in-pictures-protesters-clash-with-police-in-senegal

Om de laatste vragen over Gambia te beantwoorden. Voormalig dictator Jammeh, ja, met de laatste onthullingen in de waarheidscommissie en het militair ingrijpen in de Casamance, wordt het hem toch wel erg moeilijk moeilijk gemaakt om terug te keren. Zoniet onwaarschijnlijk. De kans dat president Obijang van Equatorial Guinea hem uitlevert was trouwens toch al nihil, hoe erg ik het ook vind voor de slachtoffers die het Monster van Kanilai achter de tralies willen zien.

Net zo teleurstellend maar ook positief is dat media in Gambia steeds zo slecht bericht of geen vergelijkingen trekt met de situatie Sonko. Ik ben niet de enige die dat zegt, maar je mist het intellectuele debat hierover terwijl die wel degelijk gaande is. Professor Lumumba en Ishmael (van Citizins Alliance), of criticus Nyang Njie of Sulayman, noem ze maar op, zwengelen dit namelijk dagelijks aan, dat de heikele situatie niet zozeer ligt om maar weer te gaan hopen dat nieuwe verkiezingen in december dit gaan veranderen, maar dat die elite die bijvoorbeeld achter Barrow zit nu eens een keer aan de kaak gesteld dient te worden, wil het ooit nog wat worden.

Naar mijn mening precies nu het probleem waarover het echt zou moeten gaan ..................... Senegal likt zijn wonden bijvoorbeeld, ongetwijfeld waar. Maar nu er weer een soort vrede is, is dat dan niet meer dan dat het nu midden in een oog zit van een cycloon. Lees vooral goed door in de links waarom nu veel Franse bedrijven waren aangevallen inzake uitbuiting en Frans buitenlands of neo-koloniaal beleid, en als het echt weer fout gaat, stuurt Frankrijk natuurlijk weer gewoon troepen om de "democratie" te herstellen.

En ondertussen elkaar maar afbranden om sympathie te krijgen. Terwijl de echte discussie daarmee alleen maar afgeleid wordt, vermeden wordt. Lees bijvoorbeeld het laatste schandaal maar weer eens dat in Gunjur weer de stranden met dode vis liggen en dat die Chinese viswerkingsbedrijven, al meer dan 4 jaar onder vuur dat ze visstand om zeep helpen, nu weer uit kunnen breiden in plaats van gesloten te worden. De Kroe Poeks Clan heten ze nu. Grappig, maar wat brengt dat op aan rechtvaardigheid?

Media probleem in Gambia nummer 1, overigens niet alleen hier: Het is altijd groot vertoon - zo'n media scoop - net zoals Anti Crime Commander Mboob of die Secretary of Ministry of Fisheries, op heterdaad betrapt op 400.000 euro aan smeergeld, daarna hoor je er niks meer over, want in deze "Like economy" zijn we altijd weer te druk met de volgende ellende die zich aandient. Vooral klikken op die like button elke 5 minuten of selfies maken, om je belangrijk te voelen of voor whatever, vergeet 1 ding nooit dat je dan wordt geleefd.
door RPeters ma 15 maart 2021, 17:04
Reiswaarschuwing Sanyang

Terwijl de berichten over elkaar heen tuimelen, lijkt het me duidelijk dat je daar momenteel niet moet zijn.

Het politiebureau en een Chinees viswerkingsbedrijf staan momenteel in brand, Er zijn protesten aan de gang en het leger is ingezet.

https://www.facebook.com/GunjurNewsOnline

https://fatunetwork.net/army-briefly-deploys-troops-to-sanyang-as-protests-rock-village/
door RPeters ma 15 maart 2021, 23:14
Update Sanyang

Ik krijg niet veel meer door dat het vanavond weer onrustig is en dat er meer troepen ingezet gaan worden.

Volgens Sulayman Bojang zijn alle shops gesloten en is er een onbekend aantal burgers en security officers gewond geraakt.

De drug squad is daar ook omdat er een lading cocaine is aangetroffen bij de Chinezen. Vanuit Brufut nog bericht dat veel sirenes zijn gemeld en zal Gunjur en Tanji checkpoints gaan krijgen als ze de weg niet gaan afsluiten. Aldus de laatste berichten.

Wie meer weet, graag berichten. En het lijkt me eerlijk gezegd prematuur om nu al vergelijkingen te gaan trekken met de onrust in Dakar vorige week. Maar wie de berichten de laatste jaren heeft gelezen over de penibele situatie in Sanyang, geloof niet dat de huidige onrust dan als een grote verrassing is aangekomen.

https://www.facebook.com/sulayman.bojang.94064

Beelden van de vernielingen en branden na de eerste protesten

https://www.facebook.com/groups/1562331980477573/user/100005337139272/

Bij Gitti zijn momenteel de snelste en laatste updates te vinden.

https://www.facebook.com/groups/1562331980477573/
door RPeters wo 17 maart 2021, 13:46
Update Sanyang Crisis

Met meer dan 250 Senegalesen op de vlucht geslagen, alle Chinezen zijn inmiddels ook verdwenen, talloze mensen in ziekenhuizen voornamelijk door traangas en beelden van een gigantische ravage, is het momenteel rustig in Sanyang, maar velen vragen zich af of dat niet komt doordat de oproerpolitie overal aanwezig is.

Vooral de overaanwezigheid van de security forces lijkt tijd te kopen dat er nu eindelijk naar een oplossing gezocht gaat worden.................... Er is in ieder geval weer dialoog mogelijk ....... So far so good ...................

https://eyeafrica.tv/red-cross-over-250-senegalese-migrants-fled-to-batokunku-over-sanyang-violent-protest

https://www.facebook.com/eyeafricatv/videos/2739314872977303

https://fatunetwork.net/police-send-reinforcements-to-sanyang
door RPeters zo 21 maart 2021, 15:09
Update Sanyang Crisis

Ik zie inderdaad ook een aantal (dramatische) oproepen dat de security forces dringend worden verzocht nachtelijke invallen te staken om nog meer jongeren te arresteren.

Het bedrijf GACH, welbekend om de beruchte container vol met wapens vorig jaar aangetroffen in Banjul en hun al dan niet terechte mijnvergunningen om de natuur nog verder om zeep te helpen, heeft inderdaad met veel bombarie aangekondigd het in brand gestoken politiebureau in Sanyang te willen herstellen.

Diverse media hadden al bericht dat meer security forces al eergisteren naar Sanyang zijn gestuurd, ook ECOMIG forces, de vraag is echter of al dit wapengekletter nu de juiste oplossing is, terwijl de enige en echte oplossing in de dialoog hoort te liggen die momenteel volop gaande is.

Ik maak mij echter sterk dat die dialoog zwaar onder druk staat, omdat de corruptie dan niet meer zou kunnen zegevieren en dat is precies wat boevenbendes als GACH proberen te voorkomen. Bot gezegd: Liever een paar duizend dollar in een politiebureau pompen en liefst nog meer politiegeweld, voordat we zelf worden bestormd of in de fik worden gezet. Ja, zo is het toch?

Links:

Mensenrechtenactivist en goede vriend Madi Jobarteh trekt opnieuw aan de alarmbel inzake de arbitraire en nachtelijke massa arrestaties en verzoekt dringend opheldering en onderzoek bij de IGP over de (vermeende) gemelde zware mishandelingen / martelingen waar security forces zich de laatste dagen weer aan schuldig zouden hebben gemaakt. Zijn we weer terug bij af, is de grote vraag? Naast dit meld ik zelf de vele mensen die zijn opgenomen in nabije ziekenhuizen met ademhalings moeilijkheden door excessief gebruik van traangas en dat de IGP ook zou moeten onderzoeken of security forces niet in paniek zijn geraakt. Gezien de ongelooflijke ravage die ik op de foto's heb gezien zou dit een inidcatie moeten zijn zeer zeker waard als aanbeveling. Bovenal, verklaringen dat vandalisme bestreden moet worden, mogen dan waar zijn, natuurlijk is dat zo, maar kijk dan ook eens een keer naar de achtergronden die al meer dan 4 jaar aan blijven slepen.

https://fatunetwork.net/igp-must-update-citizens-about-the-situation-in-sanyang/

Vannacht weer grote heisa over invallen door politie en leger. Het waren er wel meer naar ik zo hoor. Fatu Network bericht gisteren al hierover.

https://fatunetwork.net/police-arrest-10-people-in-sanyang-deploy-more-officers-to-town/

The Barrow oplossing. Stuur wederom wat afgezanten naar de familie van de vermoorde Gibril Ceesay met een envelopje geld en dan komt het allemaal wel weer goed. De afgezanten hebben echter naar ik hoor, moeten rennen voor hun leven.

https://fatunetwork.net/pandemonium-breaks-out-at-gibril-ceesays-funeral-after-mention-of-president-barrows-name/

Poliso Magazine meldt dat de situatie weer min of meer rustig en onder controle is. Let vooral op wat niet wordt verteld. Is de moordenaar van Gibril diezelfde dag al op borgtocht vrijgelaten? Waarom ontzenuwt IGP die berichten dan niet? Wederom oorzaak van nieuwe woede. Waarom is er geen enkele melding dat de gehele Senegalese gemeenschap alsmede de Chinezen Sanyang hebben moeten ontvluchten? Hoeveel gewonden zijn er gevallen? Hoeveel mensen zijn er nu eigenlijk gearresteerd? Werd hen iets ten laste gelegd? En zo niet, waarom zijn deze mensen dan niet vrij gelaten na 72 uur, als je het allemaal zo goed voor hebt dat de wetten gehandhaafd moeten worden?

https://www.facebook.com/PolisoMagazine
door RPeters zo 28 maart 2021, 23:05
Update Sanyang Crisis

Met nog steeds 26 "verdwenen" jongeren gearresteerd door de security forces, tja, als je dat maar uit het nieuws uit, illegaal overigens want 72 uur is de max zonder ten laste leggingen, dan lijkt de situatie back to normal. Ergo, is het echt nodig die jongeren met levenslange gevangenisstraffen te bedreigen, terwijl die massa arrestaties arbitrair waren, laat staan of die jongeren inderdaad betrokken waren bij de opstand,

Dat wordt nog wat. Naast GACHS lijkt nu ook de Chinese ambassadeur alhier in deze "smerige zaakjes" betrokken, want die laat zich nu ook gelden. En moet je die ECOMIG commanders eens horen die nu ook uit de school staan te klappen. Die zitten nu ook in een onmogelijke positie met al dit gekonkelefoes. Inmiddels was het weer raak op de Turntable, zwaargewapende oproerpolitie die studenten (een protest, althans zo werd het gelabeld) hebben gearresteerd maar ze hebben die, zodra het nieuws uitlekte, deze weer zo snel mogelijk vrij gelaten. De reden waarvoor laat zich raden.

Goede vriend Sidi Sanneh waarschuwt inmiddels dat Barrow bezig is de verkiezingen in december tracht te traineren achter de schermen. Had Senegal al Sonko, nu hebben we hier ook Prof Ceesay van de Citizens Alliance die ongekend stijgt in populariteit en als die samengaan met UDP - een serieuze mogelijkheid - dan gaat Barrow dus gewoon verliezen. Die zelf overigens ook weer inziet dat zijn eigen partij zwaar aan het kelderen is in de peilingen.

Komt bij mij niet echt als een verrassing over dat Barrow nu de truckendoos open gaat trekken. Zijn adviseurs kunnen kwekken zo lang als ze willen, maar te veel zware kalibers en influenzers zitten nu achter hem aan zoals eerder gemeld. Weer 15 miljoen verdwenen van de Nawec account bij AGIB bijvoorbeeld? Barrow staat te trekken aan een dood paard, zoals dat heet, want #EnoughIsEnough. Dat was geen hashtag maar eerder een deadline

Volg de eerder geposte links van Sidi, Right2Know en andere welbekende channels

PS: Dat de beer los gaat als Barrow het in zijn hoofd zou halen de verkiezingen uit te stellen, ja dat mag dan ongetwijfeld waar zijn en ik geloof dit ook, maar het is nog helemaal geen december, dus kan er ondertussen nog van alles gebeuren. Het is waar, niet alleen Sanyang staat aardig te overkoken, maar dat verwijt naar Nyang Njie, Sulayman, Ahmed Manjang dat ze olie op op het vuur staan te gooien, lijkt me dan ook onterecht omdat ie de onderliggende problemen dag in en uit staan aan te kaarten. Struisvogel politiek mag het dan heten wat Barrow in zijn hoofd heeft gehaald. Tijd dus om weer eens bij elkaar te gaan zitten. Gambia, U heeft nog tijd genoeg voordat het weer gaat klappen.......
door RPeters vr 09 apr 2021, 21:51
Update Sanyang Crisis

Er raasde weer een aardige corruptiestorm door het land deze week – De Dubai affaire nam daar een prominente plaats voor in naast het gesjoemel met Corona testen - maar het was natuurlijk ook dat het eerder in brand gestoken Chinese visverwerkingsbedrijf in Sanyang weer gewoon de poorten mag gaan openen tot grote woede van de bevolking, al dan niet onder druk van de Chinese ambassadeur alhier.

Niettemin houdt de IG stug vol dat de orde nu is hersteld. Maar hij vergeet erbij te vertellen dat de fabriek momenteel zwaar beveiligd is, de herbouw van het politiebureau ook dat gesponsord wordt door de boefjes van GACHS en dat er in Sanyang – althans naar wat ik hoor – dag en nacht veel gepatrouilleerd wordt door de security forces.

Dat deze vorm van ordeherstel geen duurzame oplossing is, daar hoef je natuurlijk geen raketgeleerde voor te zijn. En dat bleek ook wel, want vannacht werd de immigratiepost van Gunjur aangevallen met machetes. Aantal gewonden bij security forces en aanvallers onbekend, maar er is al gemeld dat er 2 slecht aan toe zijn. Aardige paniek bij de forces overigens, want naar ik heb begrepen zijn er zelfs Statehouse Guards opgeroepen om het gebied te beveiligen. Veel geruchten gaan momenteel de ronde dat Golden Lead - Het Chinese visverwerkingbedrijf in Gunjur - het eerste doelwit was. Maar omdat dat al overbeveiligd was naar aanleiding van de Sanyang, hebben jongeren de immigratiepost aangevallen rond 3 uur vannacht.

Vriend Ahmed waarschuwt wederom dat de maat vol is bij de bevolking en al zo lang:
https://www.facebook.com/ahmed.manjang

Gunjur Online reporters zijn nog steeds ter plaatse en gaan updates geven
https://www.facebook.com/GunjurNewsOnline

Gambia werd weer wereldnieuws, wederom niet in de goede zin des woords en ondertussen bericht ook Trouw over de gigantische overbevissing door China in The Smiling Coast. Trouw verslaggever Ian Urbina heeft ook Ahmed Manjang geinterviewd, heeft meegevaren met Sea Shepherd die illegale Chinese vis trawlers opspoort en is al langere tijd nauw betrokken met het welzijn van de Gambiaanse bevolking die in hoge mate afhankelijk is van de visstand.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuur/hoe-een-chinese-visvoerfabriek-in-gambia-schade-veroorzaakt~ba20a034/

"This problem is far from over" melden veel critici. Hiermee wijzend op het feit dat aan de echte oorzaak niets wordt gedaan door Barrow en Co. Zelfs in beslag genomen Chinese trawlers hebben gewoon weer het ruime sop kunnen kiezen, al dan niet door corruptie. En ondertussen -- dat zie ik nu al - wordt de populaire Bonga vis bij de Gambianen ook steeds en alsmaar schaarser en duurder. Terwijl die voorheen overal verkrijgbaar was en zeer goedkoop. En alles wordt alleen maar duurder en duurder, zelfs een absolute basisbehoefte als rijst.

De nieuwe aanval vannacht zie ik daarom zo: " Mensen die geen genade of rechtvaardigheid meer verwachten, verliezen op den duur de bereidheid deze te schenken". En als het inderdaad waar is dat nog veel gearresteerde jongeren nog steeds in detentie zitten en zwaar mishandeld c.q. gemarteld zijn door security forces, is het gewoon wachten op de volgende klap die gaat komen. Want Malagem, Sidi sanneh, Gainako, Right2Know en Tango zitten er namelijk nu ook bovenop hoe dat nu precies zit.
door RPeters di 04 mei 2021, 00:26
De veiligheid in Gambia - Verkiezings perikelen.

Na de grote paniek en kritiek die is ontstaan na de laatste uitlatingen van Barrow dat hij en zijn partij liever bereid is te sterven dan een politieke nederlaag te accepteren bij de aankomende verkiezingen, die toch al met zeer grote zorg wordt aangezien of dat allemaal wel vreedzaam gaat verlopen, is de vraag of zijn statement wel zo handig was in het huidige politieke klimaat.

Addressing a group of former national assembly members and governors who called on him to declare their support, Barrow went further to explain: “NPP is not taking the December presidential election lightly. We are ready for anything as far as the elections are concern and when you are about to start a war, there are two things to bear in mind – death or shame. You either take death or shame and we the NPP will rather take death than shame.”

https://standard.gm/npp-will-prefer-death-to-shame-in-december-election-barrow/

Min of meer een oorlogsverklaring dus en het zal daarom wel zijn dat alles van hoog tot laag, rechts of links, hem vandaag daarop heeft veroordeeld. Er zit echter een addertje onder het gras. Even nalezen dus. De statement is gedaan bij 50 "voormalige regeringsleden en gouverneurs", APRC dus, de voormalige partij van verdreven dictator Jammeh.

En het zal daarom wel geen toeval zijn dat een voormalig henchman als Samsudeen Sarr een onderhoud heeft gehad met Barrow voor de terugkeer van Jammeh. Lees vooral: VOOR de verkiezingen. Niet NA.

https://fatunetwork.net/jammehs-safe-return-to-gambia-samsudeen-sarr-meets-president-barrow-and-says-he-discussed-the-presidents-willingness-to-reconcile-with-ex-president-jammeh/

Naar mijn smaak ligt er wederom de zoveelste zware verdenking dat Barrow's partij NPP met APRC aan de macht wilt blijven i.p.v. met UDP's Darbou, maar dat laat de vraag onbeantwoord waarom Barrow uberhaupt aan de macht wilt blijven. Waarom die dus faire en democratische verkiezingen nu al staat te saboteren met dit soort uitspraken, in plaats van deze een eerlijke kans te geven.

Barrow rechtvaardigt zijn statement als U verder leest in zijn statement, enkel en alleen wat die dan wel goed heeft gedaan - maar die lijst van misstanden die die niet heeft heeft opgelost is zo lang - afschuwelijk lang zelfs - dat niemand hem meer gelooft. Toch heeft de man besloten aan de macht te willen blijven en niemand weet eigenlijk waarom. Dat kweekt een gevaarlijk prescedent. Vooral als ie gaat zeggen “This election is worth everything to us. Whatever we should do we will." En dat allemaal in het nieuwe toeristenseizoen dat al zo extreem zwaar geteisterd is door de Corona crisis.

https://fatunetwork.net/december-election-president-barrow-says-all-talk-will-end-on-december-5-as-npp-will-choose-death-over-shame/

Volgende week weer een nieuw offensief tegen de Casamance rebellen, heb ik begrepen. Inmiddels de tweede al sinds mijn laatste posting, en waarbij ik me sterk maak dat Barrow geen rekening houdt met Sall die naar ik zo inschat elke link Jammeh - Rebellen nu staat uit te schakelen met man en macht. Wellicht voelt Sall de bui al hangen en hij is niet de enige.

Dat belooft nog wat .........
door RPeters za 22 mei 2021, 16:41
Exploderende criminaliteitscijfers, roof overvallen, moorden, verkrachtingen en betrapte dieven die door de bevolking gemarteld worden. Het is aan de orde van de dag in het nieuws. Als je je hierin laat meeslepen lijkt Gambia aan de rand van de afgrond te staan, maar relativeren lijkt me ook wel eens handig.

Grote steden in Europa zoals Parijs, Amsterdam etc zijn nog steeds 3000 tot 6000 keer onveiliger en de stijging in criminaliteit in Gambia was al een beetje voorspelt door de Corona crisis. Uitzichtloosheid en armoede - ik heb dit ook aangegeven in eerdere postings - zijn de belangrijkste drijfveren hierin.

Neemt niet weg dat Barrow een stempel heeft gezet in zijn EID speech vorige week qua crimi-groei, insiders zeggen hierover dat er een falend beleid is in de security forces, dus - zover mij bekend - gaan in ieder geval de joint operations (ook wel Joint Patrols genoemd) met Ecomig weer starten, want niemand kan ontkennen dat deze vrij succesvol waren.

Het is en blijft natuurlijk een prestige kwestie - JO liep hierop ook stuk de vorige keer - dat zeg maar buitenlandse gewapende troepen hier niet gewenst zouden zijn omdat Gambia zijn eigen boontjes wel zou kunnen doppen, maar nu de toon is gezet op die stijgende criminaliteit, lijkt die samenwerking toch weer te starten.

Relativeren betekent ook dat je dit in het licht moet zien van de politiek. Barrow die stemmen probeert te winnen om hierop in te spelen, terwijl Operation Zero Crime - dat Gambiaanse security forces dus zo'n 800 mensen heeft geaaresteerd op eigen houtje de laatste weken, al dan niet gepaard gaand met grof geweld, dat uiteindelijk uitmondde in een fiasco omdat de helft van die arrestaties onterecht bleek te zijn. En dat alles in een dagelijkse regen aan corruptie schandalen.

Tja dat wordt het vanuit zichzelf natuurlijk al een media hype, zeg maar een soort hetze of publieke hysterie. En als je de crimi-raise niet in context ziet, of niet wilt zien, dan sta je naar mijn idee gewoon de waarheid / de realiteit te verkrachten. Maar is dat niet vaker zo tijdens verkiezingstijd?

Zero Tolerance lijkt nu de boodschap die de Gambiaanse security forces uit willen dragen. Dat was vrijdag al te merken want de gehele nacht werden honderden roadblocks, voertuigdoorzoekingen, arrestaties , achtervolgingen en klopjachten gemeld. De nieuw aangestelde IG lijkt zich hiermee stevig te willen profileren, op zich geen verkeerd signaal, maar als je de vele klachten leest - dat bv agenten zelfs schroevendraaiers uit autogereedschapskistjes in beslag hebben genomen omdat ze als steekwapen gebruikt zouden kunnen worden - ben je dan niet een beetje aan het doorslaan?
door RPeters za 05 jun 2021, 02:00
Als het waar is dat slechte ervaringen vaak de mooiste verhalen opleveren, zal Gambia ongetwijfeld hoog scoren, want het is eerder vreemd dan normaal als je de krant openslaat en er geen nieuw corruptie schandaal wordt vermeld.

Ondertussen heeft Barrow de trukendoos weer open getrokken om aan de macht te blijven na de verkiezingen in december, waar momenteel veel over te doen is als U de de gebruikelijke news kanalen volgt. En buiten dat, zit de regio ook nog met de handen in het haar over de tweede coup in Mali.

Frankrijk blaast dat militaire steun moet worden ingetrokken in de strijd tegen het terrorisme aldaar, dat Ecowas Mali niet langer Mali als lidstaat wilt, het echte probleem is echter dat er niks mis is met de intenties van Kolonel Goita die nu interim president is, want die heeft de nieuwe leiders er alweer uit gegooid na 8 maanden.

Op morele gronden, naar mijn smaak ook terecht, maar militaire coups hebben nu eenmaal een slechte naam in Afrika. En om dat argument nu te gebruiken tegen Goita, is net zoiets om recht proberen te praten waarom Gambianen zoals Tambadou en Bensouda nu hoge posities bekleden in de International Crime Court (ICC), want het gaat diezelfde Goita volgens mij alleen om die kliek, de elite, die zichzelf verrijkt en ten top stijgt dankzij andermans ellende.

Goita krijgt en heeft veel bijval van omliggende landen overigens, oppositieleider Sonko bijvoorbeeld in Senegal, dan wel de jeugd in Gambia, want hier liggen de stranden weer vol met dode vis terwijl de Chinezen weer gewoon hun gang kunnen gaan, de GRA die voor 750 miljoen dalasi nieuwe auto's heeft weten te kopen onder Barrow, en Barrow zelf heeft tegenwoordig ook meer dan 30 zwaar gewapende voertuigen nodig als ie zich wilt verplaatsen, en ga zo maar door.

Nogal een dramatisch verhaal hierover die Essa Faal afstak deze week (voorzitter van de TRRC - waarheidscommissie), terwijl het nieuws deze week weer volstond waarom Barrow nu militairen massaal inzet om de criminaliteit te bestrijden. Een nieuwe hype volgens velen, omdat het hetzelfde truukje/excuus zou zijn die Jammeh altijd goed uit kwam als het water aan zijn lippen stond.

Neemt niet weg dat er een zwaar gefrustreerde jeugd is in Gambia die dit ook allemaal aan hoort en hun kansen verkeken zien onder Barrow terwijl er eerst zo'n goede hoop was 5 jaar geleden. Hoe snel de vlam in de pan kan slaan, zie bijvoorbeeld de protesten in Serekunda met die ACU affaire, terwijl die commander Mboob nog steeds vrij rondloopt net zoals al dat andere geteisem dat nog steeds wegkomt onder Barrow's regime.

"Zij die de kennis hebben en een goed hart hebben de macht niet. En zij die de macht hebben geen kennis en geen goed hart". Dat zei professor Lumumba ooit over het grootste probleem in Afrika.

Zie clip: Block TV kijkt terug op de Serekunda opstand na de moord op Darbou in 2019 door de ACU. Ik waag het om eens een paralel te trekken met wat Goita voor staat, maar Ecowas wil hier domweg niet aan. De hand zou dan ook eens in eigen boezem gestoken moeten worden. Want dit zou ook betekenen dat het gehele trechter circuit inzake corruptie ook aan de kaak zou moeten worden. Je komt er alleen nog in als je mee doet met de rest - die rest is dus alles wat zichzelf heeft verrijkt en sleutelposities inneemt dankzij 22 jaar dictatuur.

Lui die dus over lijken gaan en het nuchtere feit is gewoon dat Barrow daar niets aan heeft gedaan. Ze zitten er allemaal nog ook dankzij hem. En nu heeft ie dus Goita opeens, die de regio lijkt aan te steken "die volgens mij eerder een morele oorlog aan het voeren is dan een militaire coup".

https://www.youtube.com/watch?v=vprnSDvY-qw

Naar wat ik zoal proef is dat deze opstand 100 x erger zal gaan worden als Barrow zou winnen in december, middenin het toeristenzeizoen bovendien, terwijl de hele sector al naar de verdommenis is door de Corona crisis.

Ergo, het vandalisme dat met decmeeste protesten gepaard gaat is verfoeilijk, en militaire coups hebben inderdaad een slechte naam, maar als de enige persverklaringen daarover zijn, waarom lees je dan nauwelijks iets over de achtergronden? Goita is dichter bij Barrow dan menigeen denkt, maar dat krijg je natuurlijk nooit te horen .......