Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door RPeters do 07 jun 2018, 22:42
De Golden Lead Crisis.

De demonstranten zitten nog steeds vast, de dubieuze visfabriek draait nog steeds, nieuwe dramatische beelden van de stranden van Kartong, kokhalzende mensen van de stank, massale klachten over hoofdpijn, huidinfecties en astma, dus we kunnen maar beter gelijk zeggen hoe het is: Dit is de grootste milieuramp die Gambia ooit heeft getroffen na de gigantische ontbossingen in het verleden.

Waarom is hier geen internationale media aandacht voor?

President Barrow is inmiddels weer vertrokken naar Saoedi Arabie, heeft zich hier niet over uit gelaten, en dus kijk ik dit met grote zorg aan. Hoe lang gaat dit nog goed voordat de vlam in de pan slaat? Er is momenteel veel internationale aandacht voor deze tragedie, maar alleen door direct betrokkenenen, en veel mensen zijn ook achter de schermen bezig om tot een oplossing te komen. Dus is het weer, we moeten het beste er maar van hopen.

Vandaag liep ik terug over strand van Kasumai Beach naar Senegambia en ik heb welgeteld 55 dode vissen gezien (30 tot 40 cm), 1 dode inktvis en 1 bolle vis met stekels (weet de naam niet). Alle kleintjes nog daargelaten. Veel plezier dus bij de gieren.

Waar gaat dit heen?
door RPeters vr 08 jun 2018, 11:10
Ik weet niet wat een gier kan hebben, maar ze eten er goed van. Ondertussen, wat heeft ons wegkijken en om maar niet teveel kritiek te spuien, de slachtoffers aan de zuidkust nu opgeleverd?

De 55 vissen in het toeristengebied staan inderdaad in geen verhouding tot de gemelde slachtingen in het zuiden, maar ik heb me vanochtend laten vertellen dat dit nog maar het begin is, omdat in het regenseizoen stromingen en winden veranderen. Bovenal, vis uit het zuiden, daar eet iedereen van, ook in de hotels en restaurants. Niemand heeft het hier over, net zo min dat iemand eens goed duidt dat dit een milieuramp van ongekende omvang is voor het land.

Dat de tragedie gewoon door kan gaan en er in feite niet meer is bereikt dat vreedzame mensen domweg gearresteerd worden die opkomen voor hun rechten, tja, naar mijn idee laat het onverbloemd zien hoe diep de corruptie en de hebzucht hier is ingeworteld met een totale onverschilligheid voor medemensen die hier onder lijden.

Hoe lang gaat dit nog goed?
door OmiGambia vr 08 jun 2018, 21:15
Maar hoe zit het met al die mensen die deze vis elke dag eten? Dan worden ze toch ook vergiftigd? Moet er niet aan denken als dat zo is.Het is het enigste wat ze kunnen betalen.
door RPeters za 09 jun 2018, 00:42
Je luncht met je vrienden, eet een overheerlijke vissoep, je loopt op je gemak naar huis terug over strand, ziet al die dode vis liggen en dan denk je: Wat heb ik eigenlijk nu net zitten eten? Heb ik mezelf net niet vergiftigd?

Het feit dat je het niet weet, of zoals Wim terecht opmerkt, dat het Golden Lead of door overbevissing kan zijn, stelt mij niet gerust, want het gaat hier niet om de kwaliteitstest van een keukenkastje maar zaken die direct met de volksgezondheid hebben te maken.

Geen wonder dus dat de zuidkust bewoners dit niet als een eenvoudige kansberekening van 50/50 zien, maar het is ook, hoe langer je in het Golden Lead schandaal verdiept, hoe dubieuzer het allemaal wordt.

Een gecompliceerd verhaal is het ook, net zoals je de bevindingen van de Janneh commissie of de crisis in Libya in een kort verhaal moet proberen te gieten, daarom alleen al behoeft het een nieuwe topic. Maar het is ook vandaag de dag in Gambia, even goed achter de oren krabben voordat je je naam ergens onderzet.

Wordt vervolgd
door RPeters wo 09 jan 2019, 22:44
Het was al een beetje de teneur in het grote publieke ongenoegen, dat vele Jammeh sujetten in publieke posities kunnen blijven zitten en dus klapte vandaag opnieuw de bom toen Barrow vrijspraak van rechtsvervolging aankondigde voor de agenten die verantwoordelijk werden gehouden voor de Fabara massacre.

De minister van justitie heeft zich gehaast dat het een ongelukkige woordkeuze was. Maar ondertussen beklaagde Eye Africa zich vandaag weer dat men "gecensureerd" zou zijn met de live verslaggeving met de onlangs gestarte waarheidscommissie (TRRC).

Hoe gevoelig het allemaal ligt, wat kan en niet kan, wat waar is of niet waar, kunt u terug lezen bij het uitgebreide special report van journaliste Louise Hunt.

https://www.worldpoliticsreview.com/articles/26846/still-reeling-from-the-jammeh-years-gambia-begins-its-journey-to-justice?fbclid=IwAR09jAETqw32y1_5sqWrX1nuqkk5WadQ6rY5G0k6tn6Cu-7n_ICDdcXq3SE

Fatu Camara, die uitzonderlijk lang de tijd neemt om eens een professioneel journaliste te worden, zit er natuurlijk ook weer bovenop.

http://fatunetwork.net/?fbclid=IwAR3KDrJyI3Byd0WIaGGlKCIrxOMT7syFBMtCc3Vt5brK9bnENVqe0G_-2Ag
door RPeters za 02 maart 2019, 18:36
5 maart, van 17.00 tot 21.00 vindt een foto expositie "Portraits to Remember" plaats in The Gambia Center for Victims of Human Rights Violations. De expositie staat in het teken van de slachtoffers van voormalig dictator Jammeh en het enorme leed dat hij de mensen heeft aangedaan. Nabestaanden, familie en vrienden, van hen die hun leven hebben verloren onder het regime, zullen ook aanwezig zijn.

Entree: Gratis.

Adres: Als u bij Tejo's pannenkoekenhuis in Senegambia oversteekt naar de GT bank, moet u links van de bank de
(zand) straat in waar een bord van het center op de hoek staat.

Voor meer info:

https://xippia.com/listing/portraits-to-remember/

https://xippia.com/listing/gambia-center-for-victims-of-human-rights-violations/
.
door RPeters za 02 maart 2019, 18:51
Het center neemt inderdaad actief deel in de waarheidscommissie (TRRC) waar momenteel het nodige afspeelt. Ik zal volgende keer trachten hier iets over te schrijven.

Inzake de huidige toestand met het Chinese visverwerkingsbedrijf Golden Lead in Gunjur: Activisten melden dat inderdaad de afvalpijp naar de oceaan is gebarsten, maar ik kan de gevolgen op de stranden gewoon niet inschatten.

Achter Golden Lead ligt het Bolong Fenyo reservaat, waar deze week opnieuw massale vissterfte is gemeld. Dit is bevestigd. Overigens, onze goede vriendin Gitti houdt dit allemaal bij op haar Facebook page, zie:

https://www.facebook.com/groups/1562331980477573/
door RPeters zo 03 maart 2019, 18:33
TRRC Effecten deel 1:

Er zijn momenteel veel vragen en onduidelijkheden over de Truth, Reconciliation and Reparations Commission - TRRC, in de volksmond de Waarheidsscommissie geheten. Gruwelijke details van moorden en martelingen bereiken vrijwel dagelijks het nieuws, en belangrijke kopstukken in het Gambia van vandaag worden met naam en toenaam geimpliceerd met de meest vreselijke misdaden tegen de menselijkheid. Wat moeten we aan met al deze berichten? Ik zal een korte intro geven en twee belangrijke effecten van de TRRC om wat er nu werkelijk speelt en wat er zoal op het spel staat

De TRRC heeft inmiddels bewezen voor niemand bang te zijn en dat is, ondanks de kritieken, een goed teken. Een inval bij de geheime dienst SIS, tot en met de arrestatie van 2 vooraanstaande Gambianen die een getuige hebben trachten te beinvloeden, daar mag toch duidelijk uit blijken dat bijltjesdag nu eindelijk is aangebroken. Of zoals Gambia’s belangrijkste dissident Sidi Sanneh het ooit eens zei: Het land zal uberhaupt nooit enige vooruitgang boeken als men het verleden nog geeneens onder ogen durft te zien. Maar nu is het dan zo ver.

Er zijn twee ontwikkelingen die hier momenteel belangrijk zijn. Het effect van getuigenverklaringen van hen die misdaden hebben gepleegd en het effect van getuigenverklaringen van nabestaanden van vermoorde mensen en van hen die het regime overleefd hebben (denk daarbij bijvoorbeeld aan de vele martelingen die hebben plaats gevonden, of de 1000 HIV-geinfecteerde mensen die gedwongen van belangrijke medicijnen werden onthouden, vaak met de dood tot gevolg, omdat Jammeh dacht de ziekte met bananensapjes te kunnen genezen).

Laten we met het eerste effect beginnen, de bekentenissen van de misdadigers. Het is ook het gevaarlijkste effect waar men zich nu zo’n zorgen over maakt, want zij geven niet alleen nieuwe en belangrijke ‘inside information” in de structuur hoe het regime heeft geopereerd, zij geven ook namen. En dat zijn niet de minste. Inmiddels zijn Edward Singhatey (Voormalig hoofd ECOWAS) en Momodou Badjie (Veiligheidsadviseur van Barrow) genoemd in verband met een aantal liquidaties op politieke tegenstanders.

Jammeh mag dan vertrokken zijn, maar het is publiek geheim dat de gehele elite die zich onder hem heeft kunnen verrijken en zich hoge posities heeft kunnen verschaffen, vrijwel intact is gebleven. Is het niet in de politiek, dan is het wel in het zakenleven, het leger of de politie. Het heeft lang geduurd voordat de TRRC kon starten, Barrow heeft 2 jaar op eieren gelopen om de Jammeh kliek aan te pakken zeggen critici, en dan is er nu opeens een stoomwals genaamd TRRC die niet meer te stoppen is. De vrees die hierbij ontstaat: Hoe langer TRRC schoon schip zal maken, hoe langer de lijst van namen zal worden, hoe gevaarlijker het allemaal wordt, want je praat hier over mensen met veel macht en geld en zeer weinig scrupules.

Of deze vrees terecht is of niet, kan ik niet beantwoorden. Maar zorgelijk is het natuurlijk wel. Zal er een opstand of coup van komen, is een vraag die daarbij regelmatig wordt gesteld. Wel, een aantal onbeantwoorde andere vragen spelen hier ook mee. Waar zijn alle zware wapens gebleven? Die zijn immers nog steeds zoek sinds de crisis. Waarom houden zich nog steeds groepjes Junglars (voormalig moord commando van Jammeh) schuil in naburige landen? Waar zijn de 1280 wapens gebleven die vorige maand werden geconfisqueerd? Zijn er andere containers met wapens het land binnen gekomen?

De meer positieve critici zeggen echter dat een opstand nooit zal slagen. Dat is zeker waar. Vooral nu Macky Sall de verkiezingen in Senegal heeft gewonnen en hij zou direct militair ingrijpen. Toch heeft de Senegalese inlichtingendienst een moordaanslag op Barrow verijdeld in juli. Blijkbaar zijn een aantal Gambianen toch idioot genoeg om dit soort plannen te beramen. Maar hoe kansloos een coup ook zal zijn, het zal het land enorme economische schade opleveren en ongetwijfeld veel bloedvergieten. Voor Jammeh was hier ook al een zogenaamde kansloze coup in 1981 waarbij Senegal militair heeft ingegrepen met de Britse SAS, maar de prijs was wel dat meer dan 1000 doden vielen te betreuren.

Zie het nieuws uit 1981:
https://www.youtube.com/watch?v=Heb3RqRDiDg

Alle hoorzittingen zijn openbaar en ook op Youtube te zien, zie:
https://www.youtube.com/results?search_query=trrc+gambia

De volgende post zal gaan over de effecten van de verklaringen.der slachtoffers