Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door j@ck di 11 sep 2018, 16:55
We voorzien met z’n allen Gambia van een hele boel zaken.
Van auto’s, kleren, tot huisraad, banden telefoons en noem maar op.
Want men vraagt en wij brengen het mee of sturen het op met een van de containers die maandelijks naar Gambia gaan.
Ook medicijnen. Helaas!!
Weet men wel wat er gegeven wordt en waarvoor?
Voor allerlei kwaaltjes is er wel een medicijn te vinden en dat wordt dan meegenomen of gestuurd.
We zijn met elkaar “bijna” allemaal leken wat betreft medicijnen, maar velen van ons hebben kwaaltjes en kunnen er vaak meer van krijgen dan nodig is of sparen medicijnen op.
Of familie of vrienden hebben nog wel wat over dat je mee mag nemen.
En….. geloof het of (beter) niet:
Gambianen zijn bijna allemaal ziek of misselijk en hebben dus medicijnen nodig.
Welke? Dat maakt niet zoveel uit.
Allereerst zou ik adviseren om géén medicijnen mee te nemen buiten de simpele, die bij de drogist te krijgen zijn zoals Paracetamol (max 6per dag) en Ibuprofen (hier al erg mee oppassen) en als je het toch doet, druk ze op het hart dat het geen snoep is dat je te pas en te onpas maar moet innemen .
Een ander verhaal is PENICILLINE.
Gambia "VREET" PENICILLINE.
Vrouwen hebben het als verkoudheidssnoepjes in hun tas en nemen het voor elke kwaal van verkoudheid tot menstrutieklachten of een gebroken been. (mannen weet ik niet)
Lokale kliniekjes verstrekken of schrijven het ook met bakken voor.
Niet alleen aan volwassenen maar ook aan baby’s (zelf meegemaakt)
Als je toch penicilline wilt meenemen, geeft het dan af bij de grotere hospitals of waar een kundig arts de scepter zwaait. (zoals bv. Lamin hospital.) waar men weet hoe er mee om te gaan.
Penicilline helpt echt niet tegen verkoudheid bv. of wat koorts.
En ook nu weer:
Er zijn uitzonderingen van mensen die medisch geschoold zijn, die wel weten wat ze geven en hoe en waarvoor het werkt en daar ook advies bij KUNNEN geven.
door unneke vr 14 sep 2018, 11:17
klopt, ze willen medicijnen verkopen,dat is hun verdienmodel.Penicilline wordt verkocht( ik noem het geen voorschrijven) bij iedere diaree,hoesten,verkoudheid,verse huidwondjes,pijn bij menstruatie(to clean everything),zelfs bij opgezette schildklier,echt bij alles.Ze geven behalve het veelgebruikte amoxycilline ook bv gentamycine-injecties bij huidwondjes om infectie te voorkomen.En dan te bedenken dat dit middel in Nederland alleen in ziekenhuizen mag worden voorgeschreven bij ernstige infecties,werkelijk te gek voor woorden.Ik probeer al jarenlang dit te veranderen, zeer lastig. Ze kunnen beter vitaminepreparaten voorschrijven, hebben de patienten toch iets.Vitaminegebrek komt veel voor, je doet dan toch iets goeds.
Ze zij helemaal onkundig wb welke penicilline je bij welke bacteriële infecties moet geven. Bij een SOA geef je andere antibiotica dan bij een borstontsteking,bacteriele diaree, longontsteking of ernstige huidinfectie.Ze rommelen maar wat aan.Hopeloos.
door Royie do 04 okt 2018, 19:30
unneke schreef:Ze kunnen beter vitaminepreparaten voorschrijven, hebben de patienten toch iets.Vitaminegebrek komt veel voor, je doet dan toch iets goeds.

Deze wil ik nomineren voor de beste tip sinds tijden. :duimomhoog:
Ik laat al jaren mijn paracetamol en ibuprofen niet meer achter, toen ik er achter kwam dat het een week na vertrek al op was.
Ik neem nu wel extra bruistabletten en multivitaminen mee, die ik dan weggeef als medicijn :D