Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door j@ck ma 22 okt 2018, 14:06
Er is een groot verschil in HELPEN van klinieken en ziekenhuizen in Gambia..
Allereerst het brengen en schenken van verband en andere medische zaken.

We kunnen met z’n allen van alles dumpen en zo “goed doen”.
Dan is de kwantiteit belangrijk, maar of men er dan ook mee geholpen is, ik vraag het me af.
Van sommige verbandmiddelen krijg je soms één soort met honderden tegelijk in dozen of vuilniszakken aangeleverd.
Het makkelijkst is dan om dit zó, één op één door te sturen naar een kliniek.
Dan heb je er weinig werk aan, behalve het wegbrengen en een nummer erop plakken voor de verzender.
Je kan ook bananendozen en zakken vol daarvan geven, wat ze allemaal in dank aannemen.
Het zó doorgeven van verbandmiddelen in een bananendoos, betekent vaak 10 of 20 soorten verband, pleisters en andere zaken inclusief kapotte verpakking enz. bij elkaar.
Als ze zo’n doos krijgen, zijn ze NATUURLIJK nieuwsgierig naar wat er allemaal inzit.
Met alle gevolgen van dien.
Het wordt nl. vaak graaien en uitzoeken wat ze nodig hebben.
De rest had beter in Nederland of België kunnen blijven en men had de verzendkosten kunnen besparen. Maar ook het opslaan van de verbandmiddelen is een probleem.

Of.. gericht geven.
Wheels4Afrika, heeft ook de eerste keer één op één doorgegeven.
En ja, ze waren er wàt blij mee. Echter, het volgende jaar zagen we de gevolgen.
We doen het nu anders en gericht.
We hebben een kantoorunit achter het huis staan, waar alles gesorteerd wordt en in kleine doosjes verpak.
Al het verbandmateriaal dat we geven aan klinieken is dus gesorteerd en zit in handzame kleine doosjes, die zó opgeslagen kunnen worden en waar men niet in hoeft te graaien om te vinden wat men nodig heeft, maar gewoon kan pakken.
Voor ons veel werk, maar wij vinden dat dat de enige goede manier is.

Verder kom ik regelmatig in klinieken waar ik me rot schrik van de matrassen.
Als iedereen die zich nu bezig houdt met allerlei bananendozen sturen nu eens één kliniek onder z’n hoede neemt en zorgt voor nieuwe (gebruikte) matrassen voor deze kliniek, zodat de mensen die daar verpleegd worden en hun baby krijgen, niet hoeven te liggen op matrassen die stinken omdat ze kapot zijn en dus AL HET LICHAAMSVOCHT OPNEMEN!!! waar ik mijn hond zelfs angstvallig bij weg zou houden. Want het is verschrikkelijk hoe dat er soms uit ziet.
Ik weet wel, dat kost meer aan verzendkosten. Want per matras betaal je hiervoor gauw €15,= of meer en daarbij moet je nog actief zoeken naar matrassen. Dan moet je ze nog ophalen en wegbrengen naar de verzendcontainer.
Ze zijn bv. te krijgen bij ziekenhuizen die regelmatig hun nog hele nog goede matrassen weg doen, omdat er nieuwe op de bedden komen. Maar dáár hebben ze wel wat aan.
Help ze dan ook nog aan een paar GOEDE scharen (géén 100!) en leukoplast. Dan help je echt.
door flashlight ma 22 okt 2018, 16:16
Jack, wat ben jij een verstandig persoon. Een voorloper en bedenker van hoe hulp echt goed kan lopen. Maar ook echt een persoon welke denkt dat hij alleen goed bezig is een niet beseft dat er naast hem ook nog meer ruimdenkende en slimme mensen zijn.
Ik volg je volledig in je denkbeeld, maar misschien ook een werkpunt voor jou, je even niet GOD wanen. Dit vooral bedoeld op hoe je soms reageerd op berichten van andere forumleden en op postings via facebook.
Verder mooi werk en doe zo verder.

door j@ck ma 22 okt 2018, 21:38
Beste Flashlight,
Laat ik voorop stellen dat het me niet om mij gaat.
Ik wil graag ventileren wat ik zie en voel.
En vooral zie hoe goedbedoelde hulp verloren gaat wat ik zonde vind.
Ik wil niemand in het harnas jagen en mijn mening is zeker niet zaligmakend!
Want ik weet ook dat er velen zijn die heel goed werk doen.
Voor mij staat de goede hulp voorop en als ik dan zaken zie die volgens mij anders zouden kunnen en moeten, wil ik die delen.
En ja... Dat doe ik op mijn manier die soms niet goed of arrogant of weet ik hoe, overkomt.
Vergeef me, maar "ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is".
Maar als ik er zaken mee bereik die ik noem, dan vind ik dat ik het moet doen.
Ik kan natuurlijk ook gewoon mijn eigen zaken doen en me verder nergens mee bemoeien maar ik vind dat ik zó meer kan doen voor de mensen in Gambia (en Senegal)
En bedankt voor je kritiek.
groeten Jack