Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door Taxa do 29 nov 2018, 06:26
Het AMC in Amsterdam heeft gemeld, dat iemand Gele Koorts heeft opgelopen na een reis door Gambia en Senegal. De patiënt is een 26-jarige man die niet preventief gevaccineerd was tegen Gele Koorts. Samen met zijn vriendin bezocht hij de Gambiaanse kustregio Mansa Konko (14 dagen) en het Niokolo Park-wildreservaat in Senegal (3 dagen).

Op 17 november 2018 ontwikkelde hij tijdens zijn vlucht naar Amsterdam koorts, koude rillingen en buikklachten. Op 20 november werd hij overgeplaatst naar het Centrum voor Tropische en Reisgeneeskunde in Amsterdam, vanuit een perifeer ziekenhuis, met fulminante hepatitis en tekenen van leverfalen. Hij testte negatief op malaria en dengue; PCR met gele koorts vertoonde een zeer hoge virale lading van 3,82 x 109 / l. Vanwege een evoluerende encefalopathie en een mogelijke behoefte aan levertransplantatie, is de patiënt nu overgebracht naar het Erasmus Medisch Centrum.

Het laatst gemelde geval van gele koorts bij een reiziger uit Gambia was in 2001 bij een 47-jarige niet-gevaccineerde Belgische vrouw, die tijdens een vakantie van een week gele koorts kreeg en vervolgens stierf.

Bron en meer achtergrond informatie in het Engels op: http://www.promedmail.org/post/6160612
door lispoesje do 29 nov 2018, 08:32
Goeiemorgen,

dank voor de info.

Lijkt de moeite wel waard om-als je wat heen en weer reist- om dat vaccin te halen.

grtjs
Lisca
door Willem2 di 04 dec 2018, 03:47
Ik begrijp echt niet dat mensen zo dom zijn dat ze de veiligheidsvoorschriften aan hun laars lappen, dat is spotten met je eigen leven. Sorry hoor, maar kan geen medelijden hebben met dit soort mensen.

Wel goed dat je het hier plaatst als waarschuwing!
door heinhuiz di 04 dec 2018, 11:04
Tja, voor Gambia en Senegal zijn Gele koorts (en DTP en Hepatitis A) slechts aanbevolen, niet verplicht.

Maar bedankt voor de waarschuwing Taxa, ik zie net dat mijn vaccinaties zijn verlopen. Precies op tijd!
door Taxa di 04 dec 2018, 11:20
heinhuiz schreef:Tja, voor Gambia slechts aanbevolen, niet verplicht.

Eh.......wel verplicht als u vanuit een ander Gele koorts-gebied het land binnenkomt........(bijv -bij terugkeer uit- Senegal)...... :roll:
door heinhuiz wo 05 dec 2018, 09:40
Ja, ik ging ervan uit dat 'gelekoortsgebied' betekende het sub-Saharagebied van Senegal tot Eritrea en van Anola tot Tanzania - en dat je dus alleen die verplichting had vanuit het gelekoortsgebied in Zuid-Amerika. Voor de zekerheid heb ik het maar even nagevraagd, maar het is inderdaad zoals jullie zeggen: het gaat andere gelekoorts-landen in plaats van -gebieden. Dus ook als je de grens met Senegal passeert.

Maar ik kreeg tegelijk ook goed nieuws: een vaccinatie die je eerder tegen gele koorts hebt gehad en die een geldigheid had van 10 jaar blijkt inmiddels levenslang werkzaam, dus die hoef je niet meer te herhalen.
door harrie wo 05 dec 2018, 13:18
had ik onlangs ook gelezen, dat een gele koorts vaccinatie nu levenslang zou zijn
in mijn vaccinatie boekje staat dat het voor 10 jaar zou zijn

verder staat er in mijn boekje
DPT heeft een geldigheid van 10 jaar
en
hepatitis A geldig 1 jaar, na een jaar nogmaals vaccinatie en dan geldig voor minimaal 25 jaar
door heinhuiz wo 05 dec 2018, 13:44
Klopt Harrie. Bij mij heeft de verpleegkundige de oude termijn van 10 jaar weggelakt en er for life overheen geschreven.

DTP is nog steeds 10 jaar geldig.

Hepatitis A na de tweede inderdaad 25 jaar, die tweede moet je dan wel na minimaal 6 maanden halen.

Tegen hepatitis B heb je een serie van 3 vaccinaties nodig. De eerste geeft 3 à 4 weken bescherming. Aan het eind van die periode haal je de tweede, en in maand 6 de derde. Na die derde ben je in principe levenslang beschermd.

Ik had een paar jaar geleden ook een meningokokken-injectie gehaald met een geldigheid van 3 jaar; die is nu ook verlengd, naar 5 jaar.

Achter het cholerastempeltje heeft ze ook for life geschreven. daar stond altijd een half jaar, ik denk dat dit klantenservice was ;)

Dierenliefhebbers kunnen tenslotte ook een rabiësvaccin overwegen. Die bestaat uit twee prikken (de tweede na 7 dagen) en geeft ook levenslang bescherming, maar slechts beperkt. Met die vaccinatie heb je slechts na een beet 2 injecties nodig in plaats van 5, wat ter plekke iets minder kans geeft op bijwerkingen. In de meeste privéklinieken in het kustgebied is volgens mij wel goede kwaliteit antiserum voorhanden. Bovendien is deze vaccinatie vrij duur, rond de €75,-.