Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door Novumviaforum ma 18 maart 2019, 21:13
Hoi allemaal,

Wij zijn 3 jongemannen die deze zomer graag een roadtrip naar Gambia willen doen om daar vervolgens de auto te verkopen. Omdat er ontzettend veel is om uit te zoeken, hopen wij dat een paar oude rotten in het vak ons willen helpen met enkele vragen:

1) We zaten eraan te denken om een oude Mercedes (diesel) met airco te kopen. Raden jullie dit aan, of is volgens jullie een andere auto geschikter?
2) Zijn er nog meer zaken waar wij op moeten letten wanneer we een auto aanschaffen die we in Gambia moeten verkopen? Schakel of automaat, kleur, bouwjaar, etc.?
3) Zijn er bepaalde zaken die wij moeten weten als we met de auto door Marokko en Senegal heenrijden?
3) Welke documenten hebben we nodig om een auto in te voeren in Gambia?
4) Welke documenten hebben we nodig om een auto te verkopen in Gambia?
5) Zijn er routes die jullie aanbevelen om via Marokko naar Gambia toe te gaan?

Het gaat onze eerste grote reis worden en we hopen dat jullie ons met jullie ervaring kunnen helpen om dit zo goed mogelijk te laten verlopen :)

Alvast bedankt!
door Jenny di 19 maart 2019, 04:53
Hoi,

Ik ben geen oude rot in het vak, maar weet wel iets.
De auto mag niet ouder zijn dan 7 jaar, je komt Senegal dan niet in.

De auto moet uiteraard gevrijwaard worden, dus de Nederlandse kenteken platen moeten mee terug naar Nederland, ik zou de RDW ff bellen.

Suc6 Grt Jenny
door mambully di 19 maart 2019, 16:58
Mercedes is een goede keus en is goed te verkopen.
Als je Senegal binnengaat moet je betalen, zeker voor een oude auto.( ouder dan 8 jaar mag niet naar binnen)
Als je 100 - 150 euro betaald mag het wel.....
Denk erom dat je verzekering moet aanschaffen aande grens: Mauretanie en Senegal/Gambia.
( kijk daar even goed naar ze proberen je vaak af te zetten)
Om in G in te voeren zijn er twee mogelijkheden:
Invoerrechten betalen aan de grens.., zou ik niet doen..
Stempel dat je 2 of 3 weken in G mag rijden en de auto in G te koop aanbieden; de eventuele koper kan dan zelf
de auto invoeren; papieren regelen en de kosten betalen, al gauw 800 - 1000 E
Heb zelf al een paar verkocht en kan je in kontakt brengen met een betrouwbaar persoon die het voorwerk kan doen met behulp van foto's van de auto alvast eventuele kopers op te sporen.
Succes gewenst,
Mambully
door kingsulayman wo 20 maart 2019, 08:05
Het snelst verkopen doet de
-mercedes 190 2.0l diesel met kleine baguette (eerste model).
-Mercedes c klasse 200 diesel tot en met bouwjaar 1997 (met de 190d motor en bijgevolg goede pomp)
-Mercedes c klasse 220 diesel tot en met bouwjaar 1997, deze heb je ook met airco en dat is zeker een meerwaarde.

Altijd manuele kiezen.

Als je 1 van bovenstaande in mooie en goede conditie hebt dan lopen ze je achteraan om hem te kopen. Geen grap.
Deze auto s zijn nu ook echt moeilijk te vinden omdat iedereen in de export ze zoekt. Dus als er 1 op de markt komt is die meteen verkocht... En ze zijn nu ook duur in aankoop.

Succes
door francois1 do 11 apr 2019, 16:44
sinds 2005 ben ik en keer of 15 naar gambia gereden via vele routes door marokko zowel als mauretanie. verschillende auto,s, maar de mercedes heeft nog steeds de voorkeur. een 190 is vrijwel niet meer te koop voor een redelijke prijs.als je meer dan 1000 euro betaald, dan zul je al heel veel moeite hebben om dat geld, inclusief de kosten voor de trip terug te halen. als je bovendien nog een aantal zaken aan wilt pakken aan de auto zal dat de prijs ook opdrijven. een perfecte auto met goeie airco en goeie banden, schokbrekers, remmen is vrijwel niet meer te vinden. voor een 190 ga je dat niet reden voor 1000 euro. een c van voor 1997, als ie erg slecht is kun je die misschien nog vinden.
de boot in algeciras naar tanger, kaartje kopen bij officiele kaart verkoop, anders wordt je belazerd.het barst vd kleine kantoortjes, die tegen extra vergoeding helpen..... in de zomer gaan er overigens heel veel marokkanen naar familie, dus de boot kan dan makkelijk vol zijn. dan wordt het wachten.
zorg dat je niet in de regentijd, july augustus, september daar bent, dat zou niet leuk zijn, ook de temp is dan niet leuk meer. als je dan een aantal uren moet wachten aan de grens, dan wordt het humeur er niet beter op.
je moet heeeeeeel veel geduld hebben....... het is lastig om marokko door te komen zonder bekeuring, overal staan agenten met radar guns en of laser. achter bosjes, muurtjes e.d. stop altijd voor de stopstreep.
zorg voor een fiche d,etat civiel.
in mauretanie moet je aan de grens betalen voor verzekering en de papieren voor de doorvoer naar senegal. je wordt niet te woord gestaan door de officials, daar heb je een fixer voor nodig, die kost ook geld.bovendien heb je visum nodig voor mauretanie, dit kan veranderd zijn, maar was aan de grens te koop, iets van 120 euro pp.
extra brandstof meenemen hoeft niet, tenzij jullie de rimboe in willen. overal zijn pompen.
senegal is een ramp, ga je via rosso of diama dan val je in de klauwen van mulay zargane. die gaat je tillen voor minimaal 250 euro. diama is een beetje tricky want je weet nooit of je er wel kunt komen met een dergelijke auto.tenzij de weg ondertussen klaar is.rosso is een roversnest, waar iedereen je probeert op te lichten. dat gaat net zoveel kosten als in diama.je kunt geen kant op, ook niet meer terug.betalen dus. ook in senegal weet de politie van alles te bedenken om je portemonnee nog wat lichter te maken. dakkofer die te lang is, fietsdrager, richting aan geven, doorgetrokken streep waar ieder overheen gaat, is voor een blanke verboden, een lampje.wat niet brandt, de snelheid wordt op het oog gemeten. discussie, dan wordt het wachten. internationaal rijbewijs kan nog wel eens handig zijn, als dat in beslag genomen wordt, heb je de echte nog.
in gambia, soms zit het mee, soms tegen, dan moet je aan de grens direct de belasting afrekenen, reken een kleine 1000 euro. als het niet moet dan moet een eventuele koper het doen. het eind bedrag wordt er niet veel anders door.
hoe verder je marokko ingaat hoe goedkoper de brandstof wordt.
mauretanie is ongeveer een euro. senegal ook en gambia ook.
senegal en gambia hebben dezelfde verzekering.daar moet je op letten anders geven ze er eentje voor alleen senegal en dan moet je gambia nog een keer aan de verzekering..
verder nog wat kleinigheidjes betalen voor passage van een brug oid.natuurpark enz. routes zijn door marokko zelf eenvoudig uit te stippelen, westelijke sahara heb je niet veel keus meer, mauretanie al helemaal niet meer. senegal kun je ook een paar verschillende routes kiezen.
in gambia kun je kiezen om met de boot te gaan van barra naar banjul of via de nieuwe brug over farafenni en dan de south bank route,deze is wat langer maar je hoeft niet te wachten, dus wat tijd betreft zal het niet veel uitmaken.
probeer zo weinig mogelijk in donker te rijden. is gevaarlijk. er loopt vanalles op straat, mensen, paarden, ezels met en zonder kar, geiten, koeien, honden, schapen, dromedarissen. die wil je geen van allen in donker op je motorkap krijgen. er zitten ook enorme gaten in de wegen, die je in het donker veel te laat ziet. uitwijken is vaak ook gevaarlijk. op het gemak, dan kom je er wel. de zijkanten van de wegen zijn ook vaak slecht en stuk gereden.
verzekering is geldig tot en met marokko. schorsen van belasting heeft weinig zin, kost best duur. voor 14 dagen oid heeft dat niet echt zin.bij terug komst de kenteken platen mee nemen en het kenteken, das voor rdw voldoende.dan hoeft ook de belasting niet geschorst te worden. ongeveer 11 euro en alles is geregeld, kopie naar verzekeraar en de verzekering stopt ook. in een garage/ sloperij kun je vaak vaak een export document verkrijgen voor 25 euro, dan hoef je niet naar rdw.
zorg voor voldoende water, inentingen zijn ook zeker aan te raden en malaria tabletten..maar das een keus die je maakt. als je malaria krijgt, is het uit met de pret. het tijdstip van de reis zou ik nog eens goed over nadenken. october tot en met april is de meest gebruikelijke tijd.
de opbrengst van de auto zal zeker de kosten niet dekken, maar als dat voorwaarde is kun je beter thuis blijven.
er aan ook geruchten dat gambia auto,s ouder dan 8 jaar wil weren, het is nog niet zover, maar dat kan snel veranderen.
wil je meer info dan hoor ik eea wel.
francois.
door heinhuiz do 11 apr 2019, 23:00
Mooi verhaal, @francois1! Dank je wel, goede informatie. Ik dacht dat het makkelijker (en vooral goedkoper) was.

Eén aantekening: voor schorsen van een personenauto van 15 jaar en ouder betaal je tegenwoordig 'laag tarief', momenteel €24,10. Dat is al gauw voordeliger dan wachten tot je terug bent voor de vrijwaring.
Laatst bijgewerkt door heinhuiz op vr 12 apr 2019, 14:11, in totaal 1 keer bewerkt.
door Afr.B vr 12 apr 2019, 11:08
Onvoorstelbaar dat die Zargane daar nog steeds de touwtjes in handen heeft. Hij was er in 2005 al. Zonder hem kwam je de grens niet over. Een passavant voor auto's ouder dan 8 jaar kost normaal gesproken 4,- Euro maar in Noord Senegal betaal je tot 250,- Euro. Ongelooflijk corrupt bandietenzootje daar in noord Senegal. Hij schijnt een zoon van een belangrijke marabout te zijn die genezer van de president was. Destijds werkte hij ook samen met auberge Sahara in Nouakchott. Daar werd je al door hem 'opgevangen'. Het is allemaal begonnen met die barrelraces, die betaalde zonder blikken of blozen 50,- per auto omdat ze haast hadden. Tel uit je winst.
https://www.facebook.com/Attention-Le-M ... 262299584/
door j@ck za 13 apr 2019, 11:36
Voor wàt betaalden ze zonder blikken of blozen €50,=? Die barrelraces brengen toch barrels?!
door Afr.B za 13 apr 2019, 12:09
Voor een passavant om Senegal in te komen wat normaal gesproken 2500 cfa kost (4,- Euro). Die barrelraces hebben daardoor de corruptie aan de grens in Noord Senegal in de hand gewerkt.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 2 gasten

Recente Topics

Twitter

Over ons

Beleefgambia.nl is de ontmoetingsplek voor iedereen die Gambia een warm hart toedraagt. Laten we het hier samen gezellig houden!

Registreer u vandaag nog om ook van dit forum gebruik te maken.

Beleefgambia.nl

Beleef hier een stukje Gambia!