Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door RPeters vr 03 mei 2019, 16:08
Veel vragen over de sluiting van dit toch vrij grote bedrijf. Maar er is nog hoop. Het gaat voor zover mij bekend om een dreigende sluiting. Dit is iets anders dan de berichten dat het bedrijf al gesloten zou zijn.

Julbrew kan nog een maand draaien, alvorens failliet te gaan. Het faillisement heeft te maken met de absurdistische belastingverhogingen eerder dit jaar dat ook de verkoop aanzienlijk liet teruglopen, al dan niet geroddeld dat extremistische moslim elementen in de regering hier achter zouden zitten die tegen alcohol zijn.

Echter, Julbrew heeft nu de publiciteit gezocht over haar huidige crisis. Dit is geen slechte zet, want het heeft wel eens eerder goed geholpen in andere zaken de afgelopen 2 jaar.

Geen sluiting dus, maar spannend is het wel voor de 130 werknemers waar veel familieleden financieel afhankelijk van zijn.
door RPeters vr 03 mei 2019, 20:52
Voor nieuwe vragen Als Julbrew zou sluiten, zou dan ook Vimto en de Fruit coctail productie stoppen? En andere drank ranges van Youki ?

Van Youki weet ik het niet, maar het staat me bij dat Vimto en FC van dezelfde fabriek komen. Maar ik kan het mis hebben.

Wie meer weet, brief us !
door heinhuiz za 04 mei 2019, 09:14
Youki komt inderdaad ook van Julbrew (Banjul Breweries). En Castel bier ook.
Coca Cola en Fanta worden door Gambega Ltd. gebotteld.
door RPeters di 07 mei 2019, 18:22
Het regent inmiddels ontslagen bij Julbrew, dat er een persverklaring gaat komen van de hotel en restaurant sector dat zij 1900 stafleden gaan ontslaan, en nu ook nog steeds meer berichten uit Senegel dat er een interventie staat aan te komen. Het is nu paniek alom als je alles zo leest. De ongekende hongersnood die er staat aan te komen in het regenseizoen en nu dit weer. Hoog tijd om te relativeren.

Ten eerste is het zo dat Julbrew nog steeds onderhandelt, ook met hun partners in Dakar. Zou de fabriek inderdaad sluiten, en als er geen alternatief komt om hotels te kunnen bevoorraden, ja dan zien hotels de alcohol omzet teruglopen, toch een substantieel deel van de omzet, en zullen zij personeel moeten gaan ontslaan. Maar zover is het nog niet.

Voor zover er een annexatie van Gambia gaat komen, dat ze ingelijfd gaat worden bij Senegal sort of speak, ja dat is toch allemaal koffiedik kijken. Zelf denk ik, maar dat is een persoonlijke inschatttting, dat Senegal van Barrow af wil, het liefst vandag nog, maar dat er domweg geen alternatief is.

Ergo, ik maak uit al de berichten uit Senegal ook op dat het niet zozeer is of er een interventie gaat komen, maar dat het er alleen nog gaat om de vraag wanneer. Macky Sall wacht gewoon zijn kans af, een buitengewoon geslepen en ervaren politicus als ie is, nooit bereid ook om gewonnen grond weer prijs te gaan geven,

Zo Sall en Barrow stonden te stralen, hand shaking op de nieuwe Farafenni brug, niet echt vrienden denk ik zelf, Sall zit alleen nog op een excuus te wachten. Ik denk zelf ook dat de klad er al in kwam tijdens de crisis. Vergeleken bij een genadeloze hardliner als Sall is Barrow niets meer dan een weekdier.

Je kan het niet hard maken, maar ik denk toch dat de 3 fighter jets uit Senegal die opstegen tijdens de crisis geen ander doel hadden om alles weg te bombarderen en overhoop te schieten, letterlijk alles achter de Denton bridge, ware het niet dat Barrow achter Sall's rug om al deze operaties heeft af weten te blazen bij Ecowas..

Met deze verraderlijke klungel moeten we het nu gaan doen, moet de gedachte geweest zijn. En als het inderdaad waar zou zijn, verklaart het ook de voortdurende ergernis en walging van Senegal sinds die tijd. Het laatste incident inzake die wapencontainer, of hoeveel duizenden wapens er al zijn binnen gekomen, geloof me, die berichten uit Senegal zijn wederom niet mals hierover.

En "nu dit weer" schreef ik in de eerste alinea. Het is denk ik eens goed te begripen hoe Macky denkt over dit nu laatste dit weer. En als het niet zo triest was, zou je erom kunnen lachen ook, als dit nu echt gaat escaleren: Uitgerekend een bierbrouwrij die de laatste druppel deed overlopen ........
door RPeters wo 08 mei 2019, 17:21
Terwijl de onrust zienderogen toeneemt, alsmede de vele vragen, moet ik u helaas mededelen dat ik ook niet weet hoe vandaag nu de stand van zaken is. Gebrek aan gedegen informatie is wederom het grootste probleem. Maar als u meer weet, schroom niet dit te posten.

De deadline van Julbrew is mij nu ook onduidelijk. Eerst zou men tot eind van de maand wachten, nu is het zaterdag al als de regering niet reageert op hun brandbrief. Maar als het inderdaad zaterdag al zou zijn, en er geen alternatief is voor de leveranties (nieuwe leverancier) ja, dan kun je een ramp niet meer ontkennen.

Ontslagen bij Julbrew (140), in de hotelsector (1900) en de lokale kroegjes die dan om gaan vallen, waarvan men schat dat er alleen al in Kombo South and North zo’n 400 van zijn. Dit alles midden in de Ramadan en net voor het off season.

Een slechter moment had men niet kunnen kiezen, is nu de felle kritiek, maar het is ook dat deze maatregelen nogal mank gaan onder de belofte van meer werkgelegenheid die deze regering zou gaan brengen. Een onvoorspelbaar en wispelturig beleid, schrikt bovendien ook (kleine) buitenlandse investeerders af.

Extra is nog dat de regering nu alle motorrijdertjes die het brood rondbrengen werkeloos heeft gemaakt en dat Gunjur en het Chinese visverwerkingsbedrijf Golden Lead volgende week weer voor de rechter staan, en naar ik hoor dat er nu ook bewijs is dat de VP eerdere onderzoeken heeft geblokkeerd.

Kortom, het aantal Gambianen die het State House gereduceerd willen zien in iets dat in het asbakje van een auto past, neemt alleen maar toe, maar het kan nog alle kanten op.

De regering "reviewt" momenteel de maatregelen:

https://www.freedomnewspaper.com/2019/05/07/the-gambia-govt-is-reviewing-the-75-alcoholic-beverages-taxes-imposed-on-banjul-breweries-information-minister-sillah-gra-dg-says-his-dept-has-no-hands-in-the-recent-increment/

Niet alleen ondernemers, maar ook meer en meer officials vragen zich steeds meer af waar dit heen gaat

https://www.freedomnewspaper.com/2019/05/07/rejoinder-finance-ps-speaks-on-controversial-tax-hike-the-standard-newspaper-3rd-may-2019/

Het verhaal van de werkeloos gemaakte broodbezorgers:

http://foroyaa.gm/chaos-in-the-bread-market/

Een vraag die helaas een beetje ondergesneeuwd raakt en die mij nog steeds dwarszit, wat is er nu eigenlijk met al dat geld gebeurd dat Gambia van het buitenland heeft gekregen? Dat er massaal gefraudeerd is, dat is nu wel duidelijk, maar hoe erg is het nu echt? Want als er niets meer in de kas zit, verklaart dit gelijk ook deze zotte en trieste situatie, is het niet?
door RPeters vr 10 mei 2019, 15:25
Update Banjul Breweries.

De deadline is morgen, Sidi Sanneh meldt dat Julbrew 4 keer een brief heeft geschreven naar de regering zonder zelfs ooit maar fatsoenlijk antwoord te hebben gekregen, de plotselinge ingevoerde en opgelegde tax-verhoging blijkt ook gepaard te zijn gegaan met een "politieinval" in de fabriek, terwijl het ondertussen klachten regent van kleine buitenlandse investeerders die hun business of plannen daarvoor terug gaan trekken als dit (quote) "totaal onvoorspelbare waanzinbeleid" zo doorgaat.

Buiten de ramp die voor veel Gambianen gaat komen, er gaan immers veel bedrijfjes omvallen en de ontelbare ontslagen die gaan volgen, is een sterk argument hoeveel tax dan daarmee niet mis gelopen gaat worden.

Tot slot moet gemeld dat vandaag (opnieuw) veel juristen de Ministry of Finance gaan hekelen die de tax verhoging heeft doorgevoerd en dat er een juridisch gat ligt dat zij dit nooit hadden mogen doen zonder de NAM (zeg maar de 2e kamer zoals bij ons ) om toestemming dan wel om goedkeuring te vragen.

Zie ondermeer:

https://www.freedomnewspaper.com/2019/05/09/banjul-breweries-ltd-julbrew-fight-against-exponential-beer-tax-proposals/
door RPeters wo 15 mei 2019, 20:13
Nu weer blijkt dat Banjul Breweries toch de productie stopt omdat er blijkbaar helemaal geen hard akkoord is bereikt, ja het eerst hoog van de toren blazen van het ministerie en nu de verklaring van de brouwerij zelf. objectieve nieuwsvergaring wordt steeds moeilijker, zoals ik al eerder zei

http://gambiana.com/banjul-breweries-halts-production-as-it-awaits-government-decision-on-tax-hike/?fbclid=IwAR2AOhZ4l49Wlihu9JtPhQ2ep7JU3BRuTkx30W1RwHiFbFjuBi2LGjbEGvU