Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door Jori ma 10 jun 2019, 21:36
Hallo,

Mijn vriendin en ik zijn ons aan het oriënteren op een vakantie in Gambia, we willen graag 2 weken naar dit land en dan vanaf 12 oktober. Beide zijn wij al eens in Afrika geweest (Kenia/ZA) nou vroegen wij on af of jullie ons nog wat tips mee konden geven. Wij willen verblijven in Ngala Lodge. Zelf ben ik bang dat er in Gambia niet veel te doen is en meer een strand vakantie gaat worden, ook gaan wij in oktober en is dit misschien niet de beste maand om te gaan.

Wij willen graag een afwisselende vakantie (strand/activiteiten) we houden wel van een flinke hike. Is dit mogelijk in Gambia en zo ja hoe werkt dit dan? Moet dit altijd met een gids of niet?

Alvast bedankt! :fire:
door Jori wo 12 jun 2019, 09:30
Niemand met een antwoord? :fire:
door jacqueline wo 12 jun 2019, 09:58
Ngala Lodge is een prachtig hotel, echter ver van alle "interessante" plekken.U zult steeds een taxi moeten nemen voor restaurants e.d. Bovendien verblijven in dit hotel vnl. oude(re) mensen.
Voor een eerste verblijf zou ik Kololi aanraden. Daar zijn verschillende prachtige hotels.
Oktober is een ontzettend warme maand.
door j@ck wo 12 jun 2019, 10:37
stel je vraag eens op Gambia-info. Hier proberen we elkaar te informeren. over vanalles, zonder ellenlange verhalen.
door Jeneba wo 12 jun 2019, 21:00
In Ngala lodge zul je zeker een heerlijke vakantie hebben. Er is een mooi prive strand en bijna elke avond wel leuke muziek en een ander menu. Persoonlijk zit ik liever wat verder van het massatoerisme op de strip en een taxi ernaartoe is makkelijk en hoeft niet duur te zijn. Bejaarden vind je overal :D

Hoewel Gambia geen groot of bijzonder wildlife heeft, is er in twee weken genoeg te zien en beleven. Hiken kun je eindeloos langs de kust of in Makasutu bijvoorbeeld. Een tocht met overnachting naar het binnenland om chimpansees en nijlpaarden te kijken via het chimp rehabilition centre is misschien ook leuk. Verder de bekende hotspots en op zondag naar het worstelen in gunjur, paradise beach.

A bird is in the air, but it's mind is on the ground
door OmiGambia do 13 jun 2019, 07:06
Dit hotel is juist niet voor oudere. Je moet heel veel trappen op en af om op het strand te komen. Wel een schitterend hotel en inderdaad ver weg van belevenissen. Ga lekker een keer met een boot een tochtje maken rond de mangrove of kanoën in Tanji.
door mamo ma 17 jun 2019, 06:51
Je kunt langs het strand van tanji naar sanyang lopen of nog verder als je wilt. Tot kartong
Kan ook in etappes. Erg mooie stukken tussen.
Je kan naar de markt en houtmarkt in Brikama
Met de boot de mangroves in Tumanitemba
Jamesisland
De kunstdorpen in kubuneh bekijken. Zijn heel veel huizen beschilderd
Naar mandanari : natuurgebied met omgebouwde boot tot restaurant
Genoeg te doen dus,
Nog wat relaxen en je vakantie is om
door TheDutch ma 24 jun 2019, 09:44
Hi Jori,

Mijn vriendin en ik zijn in maart van dit jaar ook naar Gambia geweest met het idee "strandvakantie, want er is ws niet zoveel te doen". Dit werd uiteindelijk een heel actieve vakantie en het strand hebben wij misschien één á twee uur gezien.. ;)

Eigenlijk wordt Gambia ten onrechte gezien als slechts een goedkope zon-/strandvakantie, we hebben gemerkt dat het zoveel meer is. Wij kwamen in contact met Alex "Buba" Bubacarr / BubaTours.com en hebben o.a. de volgende tripjes gedaan (je kunt vast zelf eea via Google vinden);

- enkele dagen de wijken en natuur in, en 's avonds 3x lokale "restaurantjes" bezocht (met gids)
- Katchikally crocodiles (beetje dubieus, maar toch.. zonder gids)
- Bijilo Forest / Monkey park (zonder gids, en pinda's heb je écht niet nodig)
- Bintang Balong Gambiaanse lodge overnachting en mangrove boot tour (met gids)
- Fathala Wildlife in Senegal (met gids; ik heb zelf niet de ervaring, maar als je in Kenia op safari geweest bent, kan dit mogelijk "tegenvallen". Voor ons was dit de eerste keer Afrika/safari en daarmee supergaaf)
- 2x een reggaefeest op het strand (met gids)

Er is genoeg te vinden via internet, maar prijzen lopen gigantisch uiteen. Zo betaalde wij EUR 79,- pp voor Fathala, wat elders lokaal voor gemiddeld EUR 85-95 aangeboden wordt en bij de grotere reisorganisaties circa EUR 120,- pp.

Een gids heb je zeker niet altijd nodig, maar als je lokaal ondernemerschap wilt stimuleren en wat meer wilt leren dan je zelf via Google kunt vinden, is het absoluut de moeite waard. Qua kosten hoef je het niet te laten, je betaalt doorgaans maar een paar euro opslag voor een privégids.

Ik heb eventueel de rechtstreekse contactgegevens van onze gids Buba, stuur mij dan maar een PM.

Veel plezier!
TheDutch