Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door Taxa zo 07 jul 2019, 19:02
Op Facebook gevonden van ene Dr. Jatto:

We are in a season that is very favourable for fly reproduction. You may have noticed wounds on your dogs ears. Those are caused by Biting Flies e.g. Horse fly, deer fly, house fly.
These flies cause more suffering to your dog than you know. The flies suck their blood, transmit disease, cause irritation on their ears that may lead to dermatitis, which will make the dog itch and scratch their ears until they cause a bigger wound, which will lead to the dogs ear loosing its beautiful shape. The flies also lay eggs on the wound.

Prevention and control
1. These biting flies love to bite during the hot day time, they avoid shaded areas and are inactive at night. So keep your pets shelter/cage in a WELL SHADED area. Just taking your dog into your house during the day time, after giving then a thorough bath, will greatly increase wound healing time and prevent fly bites.
2. Improve your dogs hygiene. Ensure that you always remove dog poops around its cage and teach your pet where to poop.
Also, regularly bath your dog at least once a week, but once in 3 day is what I recommend. Clean the ears and the dried blood caused by the flies to reduce its attraction to more flies.
Apply penicillin ointment or petroleum jelly(pordame) ALL OVER the outer surface of the ears.
I know these will be a lot of work for pet owners to do, but I urge you to try or better still call a professional or call me, if you are in kaduna. Thanks for reading up.

Google vertaling:
We zitten in een seizoen dat zeer gunstig is voor vliegreproductie. Je hebt misschien wonden op de oren van je hond opgemerkt. Die worden veroorzaakt door bijtende vliegen, b.v. Paardenvlieg, hertenvlieg, huisvlieg.
Deze vliegen veroorzaken meer leed bij je hond dan je denkt. De vliegen zuigen hun bloed, zonden ziekte over, veroorzaken irritatie van hun oren die kan leiden tot dermatitis, waardoor de hond zal jeuken en krassen op hun oren tot ze een grotere wond veroorzaken, wat ertoe zal leiden dat het oor van de hond zijn mooie vorm verliest. De vliegen leggen ook eieren op de wond.

Preventie en controle
1. Deze bijtende vliegen houden ervan om te bijten tijdens de warme dag, ze vermijden schaduwplekken en zijn 's nachts inactief. Dus hou je huisdieren overdag in een schaduwrijk gebied. Door je hond overdag gewoon in huis te nemen, na een goed bad te hebben gegeven, zal de wondgenezingstijd aanzienlijk toenemen en vliegbeten worden voorkomen.
2. Verbeter de hygiëne van uw hond. Zorg ervoor dat u altijd uitwerpselen rond de kooi verwijdert en leer uw huisdier waar te poepen.
Ook, bad regelmatig uw hond minstens eens per week, maar eens in 3 dagen is wat ik adviseer. Reinig de oren en het gedroogde bloed dat wordt veroorzaakt door de vliegen om de aantrekking voor meer vliegen te verminderen.
Breng penicillinezalf of vaseline (pordame) aan op het buitenoppervlak van de oren.
Ik weet dat dit veel werk zal zijn voor eigenaren van huisdieren, maar ik verzoek je dringend om het te proberen of beter nog een professional te bellen of mij te bellen, als je in Kaduna bent. Bedankt voor het lezen.
door Taxa ma 08 jul 2019, 00:34
Pimmetje schreef:......dierenarts in Gambia ?

Tussen Senegambia en de Turntable is te vinden langs de kustweg
Kombo Veterinary Clinic
of
Touray & Meyer Veterinary Clinic
... en een ieder heeft zo zijn voorkeur.... ;)