Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door aminacamara di 11 feb 2020, 00:36
Dag prikborders,
De kinderen van mijn familie gaan naar de batakunku primary-school die gesponsord wordt door mogelijk nederlanders. Graag zou ik ze op de hoogte brengen van toestanden die mogelijke sponsers niet leuk zouden vinden. Om he kort te houden: er wordt door de leerkrachten geweld uitgeoefend op de leerlingen. Onlangs werden op de ouders van de leerlingen onder druk gezet om geld te geven voor een feest voor de sponsors. De leerlingen die geen geld konden betalen werden uit school gezet. Op een dag werd voor 1 bezoeker al de leerlingen uit de school gejaagd om die ene toubab feestelijk welkom te heten.
Mijn kinderen begrepen ef niets van en voelden zich er helemaal niet goed bij. Ik weet dat scholensponsering een grote business is in gambia. Ik kan nog meerdere verhalen vertellen.
Ik vind het maar juist om mogelijke sponsors hier van op de hoogte te stellen
Aminata
door lizetmols di 11 feb 2020, 16:45
zal toch niet waar zijn aminacamara? om misverstanden te voorkomen, over welke school gaat het? die splinternieuwe school?
dick
door aminacamara di 11 feb 2020, 20:38
Het gaat inderdaad om de nieuwe school in batakunku. Op de grote baan als je van tanji komt richting tuejereng.
door 0bab wo 12 feb 2020, 20:56
De uitvreterij is maar 1 aspect.Een buur van mij ging naar de school in Kololi -ook volwassenen onderwijs- gesponserd door Nederlanders, ik dacht uit Groningen. Het niveau van de "leerkrachten" is om te huilen.De les is smiddags van 15.00-18.00. Begint echter nooit voor 16.00 omdat iedereen te laat komt. De "onderwijzer" komt dan ook maar om die tijd of later. Deze schrijft wat zinnen op het bord die iedereen dan moet natekenen. Het komt regelmatig voor dat hij dan achterover gaat zitten en zn ogen even sluit, of hij gaat even naar buiten. Schrijft zo nodig nog wat zinnnen etc. Vroeger weg gaan hoort er ook helemaal bij. Vaak om 17.00. Hij verkoopt door hem aanbevolen lesmateriaal dat bij Timboektu goedkoper is. Om de haverklap gaat de school ff dicht voor teamoverleg of welke niet opgegeven reden dan ook. De leerlingen merken pas dat er geen les is als zij voor niets naar school zijn gekomen. Feestdagen en vakanties worden ook zeer ruim bemeten.
Twee seizoenen is mijn buurman daar geweest en kan nog steeds niet lezen en schrijven. Een volkomen nutteloze tijd verspilling. Door regelmatig met mij te praten leert hij meer nieuwe Engelse woorden dan in een heel seizoen op deze school vertelde hij mij.

Groets bab.
door mrs. 4Gambia do 13 feb 2020, 02:02
Dit noem ik niet mogelijke sponsors informeren, je bent bewust uit op het aan de schandpaal nagelen van deze school. Je had zonder dit hele verhaal, dat je kennelijk maar van één kant hebt gehoord want ik lees niet dat je zelf contact met de school hebt gehad hierover, te noemen hier ook op een niet suggestieve manier kunnen onderzoeken of en welke mogelijke Nederlanders bij deze school betrokken zijn. En voordat je dan je vooroordeel ventileert op internet had je met deze mensen in gesprek kunnen gaan. Maar nee, het is veel interessanter om weer een negatief verhaal te posten. En wat bedoel je eigenlijk met dat scholensponsoring big business is? Ook al zo lekker suggestief... :oops: Fijn dat jouw familie naar deze nieuwe school gaat trouwens, nog niet zo lang geleden moesten ze elke dag een paar kilometer lopen... (Ik hoor het wel als je meer info wilt)
door lizetmols do 13 feb 2020, 11:29
hoi mrs.4 Gambia
fijn dat jullie zelf reageren.
helaas kan iedereen tegenwoordig wereldwijd bekend maken wat hij/zij vindt, vaak zonder behoorlijke onderbouwing.
ken de school niet, het hele verhaal niet anders dan hierboven, wil er ook niets mee te maken hebben maar nogmaals, iedereen kan schrijven wat hem uitkomt. helaas, de nieuwe tijd.
veel succes met jullie werk, we weten maar al te goed hoe ingewikkeld het is!
dick
door Carina do 13 feb 2020, 12:32
Goedemiddag

Ik ben nog niet zo lang op dit forum aktief en reageer ook niet vaak.
Ik heb in Gambia gewoond en gewerkt en kijk waarschijnlijk anders tegen veel dingen aan.
Zoals ik van de week ook in een ander topic heb gezegd vind ik het een sneue zaak dat velen het land naar hun hand willen zetten.

Oh een schooltje bouwen? Dan moet het wel allemaal zo als de goeddoener wil en ook graag daarna handelen zoals de stichting wil.
Ik zeg niet dat het geen goede zaak is om te investeren in onderwijs. Maar de bemoeizucht daarna kan uiteraard uiterst irrirant zijn voor de Gambianen zelf.
Je kan de mensen niet veranderen. Waarom zou je dat willen? Je bent een toerist. Steunen en investeren is een goede zaak, maar de bemoeizucht van sommige stichtingen die het nog steeds als hun eigendom zien, mijn schooltje die ikke gebouwd heb, geeft voor mij een hele andere kijk op de goede bedoelingen. Borstklopering noemen we dat. In het vliegtuig naar Gambia al ieder vertellen hoeveel goeds je voor het land doet. Doe het voor hen en laat het los.
En het zingen voor toeristen die een schooltje bezoeken...vaak uitgenodigd door de sponsors zelf. Oh je kan het schooltje bezoeken bla bla, kinderen worden uit de les getrokken om de tubbab te verwelkomen. Zingend, dansend. Ook graag nog met een " vader jakob".. Hou daar aub mee op. Het is 1 grote poppenkast bedacht door en voor toeristen. Moet er met de paplepel ingegoten worden dat je tubbabs dankbaar moet zijn, dat je ze moet bewonderen en dat alles van hen beter is? Allemaal een snoepje, terug in de schoolbank en het imago hooggehouden dat als je tubbabs pleased je er iets voor terugkrijgt?
Laat de mensen in hun waarde. Als je iets goeds wil doen doe het voor hen en laat het los.

Fijne dag
door mrs. 4Gambia do 13 feb 2020, 13:01
ehh.... waar slaat dit precies op? en wat weet je van genoemde primary school?? beetje denigrerend allemaal... :shock:

Carina schreef:Goedemiddag

Ik ben nog niet zo lang op dit forum aktief en reageer ook niet vaak.
Ik heb in Gambia gewoond en gewerkt en kijk waarschijnlijk anders tegen veel dingen aan.
Zoals ik van de week ook in een ander topic heb gezegd vind ik het een sneue zaak dat velen het land naar hun hand willen zetten.

Oh een schooltje bouwen? Dan moet het wel allemaal zo als de goeddoener wil en ook graag daarna handelen zoals de stichting wil.
Ik zeg niet dat het geen goede zaak is om te investeren in onderwijs. Maar de bemoeizucht daarna kan uiteraard uiterst irrirant zijn voor de Gambianen zelf.
Je kan de mensen niet veranderen. Waarom zou je dat willen? Je bent een toerist. Steunen en investeren is een goede zaak, maar de bemoeizucht van sommige stichtingen die het nog steeds als hun eigendom zien, mijn schooltje die ikke gebouwd heb, geeft voor mij een hele andere kijk op de goede bedoelingen. Borstklopering noemen we dat. In het vliegtuig naar Gambia al ieder vertellen hoeveel goeds je voor het land doet. Doe het voor hen en laat het los.
En het zingen voor toeristen die een schooltje bezoeken...vaak uitgenodigd door de sponsors zelf. Oh je kan het schooltje bezoeken bla bla, kinderen worden uit de les getrokken om de tubbab te verwelkomen. Zingend, dansend. Ook graag nog met een " vader jakob".. Hou daar aub mee op. Het is 1 grote poppenkast bedacht door en voor toeristen. Moet er met de paplepel ingegoten worden dat je tubbabs dankbaar moet zijn, dat je ze moet bewonderen en dat alles van hen beter is? Allemaal een snoepje, terug in de schoolbank en het imago hooggehouden dat als je tubbabs pleased je er iets voor terugkrijgt?
Laat de mensen in hun waarde. Als je iets goeds wil doen doe het voor hen en laat het los.

Fijne dag