Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door ngerende wo 04 jan 2023, 21:25
volgens mij kun je ook gewoon naar gambia gaan, een woon/postadres in nederland aanhouden en een nederlandse zorgeverzekering hebben. De meest veilige optie, denk ik. Dan zal ook je aow etc in nederland komen en op je nederlandse bankrekening, want daar woon je "officieel" . Uiteraard indien die gezien jouw huidige situatie mogelijk is.
door Taxa wo 04 jan 2023, 21:36
ngerende schreef:volgens mij kun je ook gewoon naar gambia gaan, een woon/postadres in nederland aanhouden en een nederlandse zorgeverzekering hebben. De meest veilige optie, denk ik. Dan zal ook je aow etc in nederland komen en op je nederlandse bankrekening, want daar woon je "officieel" . Uiteraard indien die gezien jouw huidige situatie mogelijk is.

Even een paar ‘kleine’ kanttekeningen:
Je aow uitkering loopt gevaar als je langer dan 3 maanden per jaar buiten Nederland bent… ;)
(controle middels registratie paspoortcontrole bij vertrek en binnenkomst).
Ook de reisverzekering zegt doorgaans, dat een reis maximaal zoveel dagen mag duren (zie je polis).
Ook de basis-ziektekostenverzekering heeft beperkingen….
door ngerende wo 04 jan 2023, 21:43
Even dat de advocaat van de duivel: hoe gaat het dan, met registratie paspoort, als je bijvoorbeeld via Lissabon naar Gambia gaat? Is daar ook controle op mbt de AOW?
door Taxa wo 04 jan 2023, 23:05
ngerende schreef:Even dat de advocaat van de duivel: hoe gaat het dan, met registratie paspoort, als je bijvoorbeeld via Lissabon naar Gambia gaat? Is daar ook controle op mbt de AOW?

Alle paspoorten worden bij binnenkomst en het verlaten van het schengengebied gescand in 1 Schengen-paspoortregistratiesysteem. Is er derhalve geen verschil of je uit het schengengebied vertrekt in Amsterdam of in Lissabon. Vastgelegd wordt dus de periode, dat je NIET in Schengen/Nederland was.
Laatst bijgewerkt door Taxa op do 05 jan 2023, 13:51, in totaal 2 keer bewerkt.
door Mr.Bojangles do 05 jan 2023, 00:53
Ja, ze scannen dus dat je de EU verlaat. Maar hebben in dat systeem dan nog niet staan waar we naartoe zijn, want achter de paspoortcontrole kan ik nog naar diverse gates.

Wat de AOW betreft, heb je in Gambia een probleem ja. De Nederlandse overheid heeft hier geen verdrag mee, wat betekent dat - wanneer je te lang hier bent - je pakkembeet 30% gekort wordt. Marokko, Thailand, etc ... geen probleem. want daar hebben ze wel een verdrag mee.

Verzekeringen: wat veel mensen niet weten is dat je als hoofdverzekerde ook je woning niet te lang mag achterlaten. Je inboedel- en opstalverzekering vervallen dan ook na meestal 3 of 4 maanden.

zorgverzekering-blijft.png
zorgverzekering-blijft.png (186.22 KiB) 595 keer bekeken
door ngerende do 05 jan 2023, 04:23
Waar ik naar op zoek ben is om in Gambia te gaan wonen.
Ik wil mijn huis in NL dan verhuren voor die periode.
Ik wil dus niet dat mijn aow in gevaar loopt en ook de zorgverzekering wil ik aanhouden in NL.
Een heel simpel plannetje maar waar moet ik rekening mee houden dan wel wat zijn de voor en nadelen.
Alvast dank
door Mr.Bojangles do 05 jan 2023, 12:09
Volgende probleem: Je mag en van de hypotheekverstrekker en van de inboedel- en brandverzekering je huis niet verhuren. Die verzekeringen kun je oplossen door de 'Achtergebleven Woonhuisverzekering' van Oom Verzekeringen.

1 voordeel is momenteel erg duidelijk: geen hoge energie-kosten.
Lage kosten van levensonderhoud.
2. Nadeel = Nawec. Never any water and electricity. En dat is geen grap. Dus je zou een eigen compound met borehole en zonnecellen danwel een generator moeten hebben.
door ngerende di 07 feb 2023, 22:32
`Dank voor je antwoord. Het verhuren van mijn eigen huis is vervangen door een andere inkomstenbron.

Maar nu: ik wil een NL zorgverzekering (dan wel OOM verz) en een postadres in NL. Ik wil (nog?) niet officieel/definitief naar Gambia.. Eerlijk gezegd weet ik niet goed waar te beginnen. Ik ben nu mijn financiele situatie in kaart aan het brengen.
Iemand verder ideeen hoe ik verder te werk kan gaan? Welke zorgverzekering? Hoe AOW verzekeren etc.

Mijn huidige verzekering m.b.t. mijn huis in Nederland blijven zoals ze zijn, of is daar ook nog iets in mogelijk? Graag zo veel mogelijk tips

Alvast dank!
door Remco wo 08 feb 2023, 08:40
Dit is bijna te veel om op te noemen, maar er van uit gaande dat er nog geen inkomen uit AOW is...

Wanneer u in het buitenland werkt, bijvoorbeeld doordat u emigreert, bent u niet meer verzekerd voor de AOW. Voor ieder jaar dat u niet verzekerd bent, wordt uw AOW met 2% gekort. Dit kunt u voorkomen door u vrijwillig te verzekeren voor de AOW.
(bron: https://www.svb.nl/nl/aow/aow-buiten-ne ... land-wonen)

Een postadres aanhouden is iets anders dan een inschrijfadres. Heb je een inschrijfadres, dan geldt bovenstaande bijvoorbeeld niet en gaat je opbouw van AOW gewoon verder...en ook blijf je gewoon bij je zorgverzekeraar.
Officieel emigreren naar een niet-verdragsland heeft verregaande gevolgen.. voor bovenstaande, maar ook voor bijvoorbeeld een NL bankrekening aanhouden: dat mag dan niet meer. In dat geval is het wel handig je post in NL te laten komen en zul je je bijvoorbeeld bij OOM of soortgelijk kunnen laten verzekeren (er zijn er meer)..

Wanneer je langer dan 8 maanden aaneengesloten in het buitenland verblijft, ben je overigens wettelijk verplicht je uit te laten schrijven.

Zie daarvoor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... nen%20(BRP)%20laten,laten%20uitschrijven%20uit%20de%20BRP.

Wanneer moet ik mij uit de Basisregistratie Personen (BRP) laten uitschrijven? U moet zich laten uitschrijven uit de Basisregistratie Personen (BRP) als u in een periode van een jaar meer dan 8 maanden in het buitenland verblijft. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich laten uitschrijven uit de BRP.""

Kortom: vele gevolgen (ik spreek uit ervaring), waardoor velen kiezen voor de onwettelijke truc: in Nederland ingeschreven blijven, soms eventjes terug en alles in stand houden...

Wanneer de AOW leeftijd al wel is bereikt, gelden weer wat andere zaken voor een niet-verdragsland als Gambia...(AOW wordt gekort, bij officiele emigratie).

Gambia..."the Smiling Coast" ? Of lachen ze ons nou uit? Veel is om te janken in ieder geval...maar ja, dat lekkere weer he ;-)?
door harrie-oisterwijk wo 08 feb 2023, 12:13
Als je volledig aow hebt mag je maximaal 13 weken aaneengesloten op vakantie in buitenland
Op grond van artikel 13 Participatiewet is het personen die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt toegestaan per kalenderjaar maximaal 13 weken in het buitenland te verblijven. Voor personen die jonger zijn dan de pensioengerechtigde leeftijd geldt een maximum verblijfsduur van 4 weken per kalenderjaar
Met een AOI aanvulling max 4 weken