Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door Mr.Bojangles wo 23 nov 2022, 23:22
Ik lees zojuist op Expats in the Gambia dat een paar Europese jongedames zijn beroofd door een bende. Na een concert bij Qcity. Geen idee waar dat is, want zoals zo vaak hier in Gambia hebben die wel een website maar vergeten erbij te vermelden waar ze zitten. Hoe dom kunnen mensen zijn. (retorische vraag, ik weet het antwoord al)

Nou begrijp ik totaal niet waarom je nog midden in de nacht uitgaat en om 4 u 's nacht pas weer naar huis gaat, maar dat heb ik nooit begrepen van de tegenwoordige ( ehh sinds 1990 of zo) jeugd. Hoezo kun je geen plezier hebben voor 12 u 's nachts. Maar goed. Betreffende jongedames werden overvallen door een jeugdbende, leeftijd vanaf 10 jaar. Jawel jeugd, maar als ze maar met genoeg man zijn dan lukt dat wel. Dat deed me denken aan de Filippijnen. Ik was in Manilla, lopend langs de kade op een rustige plek. Komt een aantrekkelijke jongedame aan met 4 of 5 'broertjes', die me hartelijk begroet alsof we elkaar kenden en ik kreeg meteen een knuffel. Op het moment dat de 'broertjes' mee gingen doen aan die knuffel kreeg ik een flashback...

2010 of zo. We hadden een uitje met de zaak, 3 dagen Barcelona. Hotel in een zijstraat van de Ramblas. 's Avonds gingen we ergens wat drinken, maar op een gegeven moment had ik dat wel gehad dus ik taai alvast af. De hele Ramblas al gezien maar terug naar het hotel kom ik wat zijstraten tegen, dus ik denk: toch eens effe kijken of daar ook wat te zien valt. Niet doen! Niks interessants. Nou, ik loop nog even naar de volgende zijstraat om te kijken en daar komen mij 2 jongens tegemoet. Vriendelijk, lachen, lopen met me mee, geven me een arm, slaan hun benen om mijn benen... Ho effe. Dus ik werk ze van me af. Nou, niks meer hier, ik draai om, ga terug. Check of ik niks mis. Ik heb altijd een moneybelt dus dat is wel safe. Nooit heupgordels gebruiken! Iedereen weet meteen waar je geld zit. Nooit gebruiken dus, koop een moneybelt. Dan heb ik aan mijn broekriem links mijn pocketcamera en rechts mijn mobiel hangen. Pocketcamera had ik nog, mobiel was ik kwijt, Ik draai om om terug te lopen naar die 2 gasten om mijn mobiel terug te eisen. Na 5 stappen denk ik: ach, laat maar zitten ook. Het werd sowieso tijd voor een nieuwe. Ik had namelijk nog steeds de Nokia 310 en die hoorde toen al eigenlijk in het museum. Dus ik draai weer om en loop weer richting Ramblas. Je gelooft het niet: een paar stappen verder werd ik op mijn schouder getikt en ik kreeg mijn Nokia terug. Ze wilden hem niet. :-)

Terug naar de Filippijnen: Dus ik duw meteen die jongedame en broertjes van me af en zet een luide keel op. Goeie truc, de jongedame leidt de aandacht af en de jeugd rooft je zakken leeg. Zoiets ook meegemaakt op Utrecht Centraal. In de spits is het druk en wil iederen tegelijk de trein in. Ik wacht altijd even want ik vind toch wel een plek en heb geen zin in dat gedrang. (Later heb ik de oplossing gevonden om toch zowat als 1e binnen te zijn: maak dat je LANGS de trein bij de deur staat op het moment dat ie stopt.)
Afijn, spits, trein stopt, tig mensen willen naar binnen en 1 jongen begint onder hard geroep fors te duwen om zgn binnen te komen. Dus iedereen let op die jongen en ineens zie ik een andere jongen die achteraan stond hard weglopen. Braniemaker loopt daarna ook weg zonder in te stappen. Eenmaal binnen vraag ik redelijk luid of niemand iets mist. Jawel, 1 meneer was zijn portemonnee kwijt uit zijn achterzak.

Moraal: zie je groepjes jeugd van zeg 8 stuks of meer, blijf uit hun buurt. Zeker na 12 u 's nachts. En blijf in het donker in het toeristengebied.

Bij nader inzien, nog even over die heupgordels...
Ik moet ineens denken aan de tijd dat ik nog een winkel had. Ik kocht een kluis en zet die in de winkel. Ergo zichtbaar voor iedereen. Dus ik krijg vragen van mensen waarom ik die kluis zo zichtbaar plaatste. Mijn antwoord: als ik nou overvallen wordt of er wordt ingebroken gaan ze geheid voor de kluis, terwijl mijn kostbare spullen boven onder het bed liggen. De kluis stond vol met lege albums. Dus misschien is een heupgordel toch wel een idee samen met die moneybelt. Je stopt je geld, creditcard en paspoort in de moneybelt, en een lege portemonnee en leeg id-card zakje en wat rommel in je heupgordel. Wordt je overvallen, zullen ze de heupgordel meenemen en echt niet ter plekke gaan controleren. Nee, dat is jatten en wegrennen. Uiteraard meteen maken dat je wegkomt want 3 minuten later weten ze het ook.
Bijlagen
moneybelt.jpg
moneybelt.jpg (62.55 KiB) 628 keer bekeken
door Parelzaad za 26 nov 2022, 22:21
Dat is een goede, misleiding met een heuptas in combinatie met een moneybelt, ga ik ook doen. Zelf heb ik opreis altijd twee portemonnee bij. Zelf ben ik één keer gerold geweest, niets van gemerkt. Ook een vriendin van mij is gerold geweest uit haar handtas in de metro, ook niets van gemerkt. De moneybelt heb ik ook één aangeschaft bij Bever, en niet duur. Wat telefoon betreft heb ik ook nog een antieke)) op vakantie een Canadees tegen als buurman met de zelfde telefoon)) echter had zijn telefoon geen camera)) we moesten wel lachen. En dames opgelet ze trekken je oorbellen uit je oor. Sommige mensen zijn zo naïef dat je je afvraagt waar hebben ze hun verstand gelaten.