Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door Csinos ma 20 okt 2014, 06:41
Unicef voert wereldwijd actie tegen goedbedoelde toeristische bezoekjes aan scholen en weeshuizen.

Heeft u wel eens een taxidriver verzocht een school te bezoeken? Of bij een lokaal excursieburo het aanbod van dit soort dagbesteding aangetroffen.

Deze uitbuiting is eerder schadelijk dan van enige toegevoegde waarde voor de kindjes zelf.
door Sheikomar ma 20 okt 2014, 08:18
Wat is er nu mis met het bezoeken van een school en het uitdelen van pennen of schriften of andere zaken. De kinderen en de school kunnen dit toch goed gebruiken. Uitbuiting is wel een er groot woord, waar zit de uitbuiting dan in. Ik hoop dat je me dat kan uitleggen

Met een lach

Omar
door Csinos ma 20 okt 2014, 09:40
Kinderen gaan naar school voor broodnodig onderwijs. Laat dat vooral zo blijven!!!

Ondersteuning is prachtig en nodig en dat moet vooral zo blijven, maar niet op de manier waarop tripjes worden aangeboden.

Ja uitbuiting. De excursiebureautjes en taxidrivers gaat het alleen om de centen. Je gaat die kinderen toch niet hiermee lastig vallen?

Tja en uit onderzoek blijkt dat zonder uitzondering kleine kinderen met rust moeten worden gelaten. Halve zolen maken misbruik van goede bedoelingen van argeloze toeristen!!!!

Het volgende citaat staat in onderzoeksrapport wat vorige maand over The Gambia verschenen is.

Sponsoring
In many cases of child sex tourism, tourists used sponsorship to justify their relationships with their victims, abusing the poverty of these vulnerable children.

http://www.defenceforchildren.nl/p/386/ ... uitbuiting[4]/mo429-cg|88=1|89=2|102=uitbuiting[4]/mo481-cg328/mo480-cg328/onderzoek-seksuele-uitbuiting-van-kinderen-in-gambia
Laatst bijgewerkt door Csinos op ma 20 okt 2014, 11:44, in totaal 4 keer bewerkt.
door simone ma 20 okt 2014, 17:44
leuk om naar en schooltje te gaan,zeker leuk om pennen cq schriften uit te delen,leuk als jij als toerist weer vertrekt en de hoofd van de school langs komt in de klaslokalen om alle pennen cq schriftjes in te nemen en ze dan weer verkoopt aan de kinderen als ze ze nodig hebben.

zeker kei leuk,zeg nu niet dat het niet gebeurt,het gebeurt. onze kinderen die bij ons wonen op de compound vertellen het met regelmaat,
door sjouk ma 20 okt 2014, 19:05
Ook erg leuk - maar niet heus - is het volgende: één van onze containerverzorgers krabde zich achter de oren toen er voor de derde keer op rij schoolmeubilair voor hetzelfde schooltje binnenkwam. Na onderzoek het volgende: het schooltje lag op een toeristisch route, elke bus/truck stopte er en iedere toerist was weer diep geschokt door de armoede aldaar. De kinderen zaten op de vloer! Daar moest wat aan gedaan worden! Inzamelen in Nederland en versturen naar Gambia die afgedankte schoolmeubels. Het hoofd van de school had er nu een prima bron van inkomsten bij en hield zijn schooltje in de staat zoals die als jaren was. Anders zou er geen hond meer komen kijken. Waar het meubilair gebleven is?
door pietertje ma 20 okt 2014, 19:57
En dat gebeurt niet alleen bij schooltjes.
Wat denk je van de telefoontjes bij thuiskomt met zieke familie, kapotte auto's enz enz, als het wordt afgeraden iets van geld te sturen doen ze het toch. Want deze is zo niet.

Maar zoals omi zegt het gaat allemaal te gemakkelijk.
In de meeste gevallen wordt er als een gek verzameld, geld en goederen gegeven zonder enige vorm van controle en toezicht.
Een enkele uitzondering daar gelaten.

Maar zolang de blanke blijft geven, blijft de Gambiaan vragen.
(en geef ze eens ongelijk)

Maar deze discussie in welke vorm dan ook is al honderden keren gevoerd, en zal nog vele malen gevoerd gaan worden ben ik bang.

Maar kindermisbruik vind ik een groot woord.

Pia
door j@ck di 21 okt 2014, 10:01
Pia, Ik ben het helemaal met je eens!!
Ik noem het alleen geen kindermisbruik, maar onwil om zich te verdiepen in het leven van anderen in een andere cultuur en onwetendheid. Men wil graag geven en goed doen. Echter, houdt geen rekening met de levensstandaard. En daar maken een aantal Gambianen goed ge(mis)bruik van. En geef de laatsten eens ongelijk. Je hebt niets en die blanken blijven geven. Geweldig toch!!! Die schriftjes en pennen en noem maar op, brengen weer geld op voor eten, drinken en telefoons. En... de volgende lading toubabs komt er al weer aan! Wie is er nu gek??
door AnitaGambia di 21 okt 2014, 12:19
Volgens mij ging het in de uitzending om 'schoolreizen' naar tehuizen in de wereld waar weeskinderen verbleven. Die reizen worden verkocht onder mom van kinderen in andere landen zonder ouders helpen, maar het ware doel is natuurlijk om onze jongeren uit de 1ste wereld een blik te geven in hoe kansloze kinderen moeten leven en hoe gelukkig zij dus mogen zijn dat zij in rijkere gebieden wonen. Het blijkt een soort reisbureau te zijn. Ik had hier nooit bij stil gestaan. Het was een leerzame andere kijk op deze reizen.
Scholen in Gambia worden meestal bevolkt door kinderen die nog familie hebben.

Ik lees ook de ervaringen van jullie met het geven van spullen aan scholen. Blijkbaar zijn er een aantal directeuren van die scholen die misbruik maken. Is het niet mogelijk om die ik kaart te brengen? Is het niet mogelijk om juist de schooltjes die het moeilijk hebben in kaart te brengen en daarvoor pr te maken?
door j@ck di 21 okt 2014, 13:07
De schooltjes waar je om vraagt zijn er best wel.
Alleen daar gaan de meeste mensen niet naartoe omdat het te ver is van de strip.
Overal haast waar je naartoegebracht wordt door een gids of door een touroperator, kan je van uitgaan dat het afgesproken is en dus regelmatig toubabs komen en uitdelen.
Als je echt wat wil geven wat effect heeft, ga dan verder van de strip vandaan en bepaal zèlf waar je naar een schooltje wil.
En echt, met pennen en schriftjes, meegebracht vanuit Nederland of Belgie kunnen ze haast alle gaten in de weg op de North Bank dichten. ;)