Welkom op het gambia prikbord, een forum over het West-Afrikaanse land Gambia.

Bespreek hier alles over Gambia!
door Claudia ma 20 okt 2014, 18:41
Ik ben zelf net terug uit Gambia. Wat een "voorproefje" moest zijn om te kijken om mijn sabatical volgend jaar daar door te brengen is toch wel een desillusie geworden. Het was niet normaal zoveel als men aan het “schooieren” was . Er is dan wel geen Ebola in Gambia (?) , maar daar probeert men een behoorlijk “slaatje”uit te slaan. Overal waar je loopt of komt, lopen ze te klagen vanwege de terugloop van het toerisme (best begrijpelijk) alleen de vele leugens om oa geld af te troggelen ( was al niets nieuws) zij nu helemaal niet van de lucht.

Voor mij voorlopig geen Gambia meer, het land holt achteruit en in mijn visie is die bedelnap cultuur alleen maar erger geworden, ik denk niet alleen door het moment van nu, maar ook door de verkeerde aanpak van al die zgn hulp.
Best jammer, want ik had daar misschien wel een tijdje willen vertoeven, maar wel op een relaxte manier!
door roelofhemminga4 ma 20 okt 2014, 20:53
Och beste Claudia , wat een kommer en kwel. Begrijp toch dat vele Gambianen een schamel inkomen hebben uit de touristen industrie. Wegens de heersende ebola in West -Afrika brengen vele touristen hun vakanties niet door in gambia maar gaan naar elders. Dat impliceert dat er geen werk meer is voor personeel in hotels, restaurants , shops enz enz. Ook de vele taxi chauffeurs hebbe geen werk..Maar je moet wel eten en drinken elke dag, dus moet je op een of andere manier aan geld komen, logisch toch. Jij noemt het liegen en geld aftroggelen. In nederland gaat men bij de supermarkten a-sociaal winkelen als men geen geld genoeg heeft om aan de kassa te betalen voor brood of beleg. Dan zou ik de gambiaanse manier om aan geld te komen voor een tappelappe te kopen preferen. Maar Claudia als jij niets wilt geven dan ben je daar ook helemaal vrij in. Kom volgend jaar voor je "" sabattical year "" toch maar naar naar gambia en ze zullen je met open armen ontvangen. Ook al geef je niet aan '"schooiers "" je zult toch moeten eten en drinken en draag je op die manier bij aan het inkomen van de Gambiaan.
natuurlijk kan je ook naar DUBAI met vakantie gaan en daar de gouden kranen open draaien om je te wassen en te douchen. Het is maar waar je je thuis voelt. Met vriendelijke groeten en tot ziens ........in Gambia toch ?
door Csinos di 21 okt 2014, 08:33
Ik begrijp je frustraties!!

Bedenk wel dat de locals die op de toeristen jagen geen afspiegeling is van de gemiddelde Gambiaan. Zeker de toeristische strip is geen aangename plek om te vertoeven.
Maar het kleine Gambia heeft zoveel moois te ontdekken. Daar waar de mensen arm, maar lief en gastvrij zijn.
Blijf uit de buurt van de ranzige "strip" wat nu gaat lijken op een Satanische Sodom en Gomorra waar alle ellende bijeenkomt om argeloze Europeanen te besodemieteren. Je zult dan zeker een heerlijk verblijf hebben.

Sterkte met het verwerken van je teleurstelling.
Veel Gambianen willen je wel gastvrij ontmoeten.
door Claudia di 21 okt 2014, 09:25
Wees gerust ik blijf nooit lang "hangen" in een minder leuke ervaring. Ik heb Gambia ook ervaren als prettig. :D
door nico di 21 okt 2014, 10:07
er zijn ook mensen die voor vakantie naar gambia gaan hoor,soms lijkt het hier wel dat je alleen naar gambia mag om de mensen daar geld etc te geven,dus claudia groot gelijk het is en blijft jou geld en jou vakantie ,
door jan bel di 21 okt 2014, 11:16
Omdat wij altijd in het zelfde hotel verblijven hebben we weinig tot geen last van de bumsters, maar ik kan mij wel voorstellen dat je het niet als prettig ervaart als ze constant met je mee lopen en vragen om geld.
Als men op vakantie gaat wil je eigenlijk ook rustig de omgeving kunnen gaan verkennen en dat gaat soms een beetje moeilijk. Maar als je naar Turkije of Tunesië gaat wordt je ook de winkeltjes in getrokken of constant op straat aangesproken en dat is ook niet prettig. Maar als je wat vaker in Gambia bent geweest weet je al snel hoe hier mee om te gaan en dan heb je er zo goed als geen last van daarom moet je al beginnen met ik kom hier al 5 jaar.
Wij ervaren het als een beetje lastig meestal is het de eerste 2 dagen zo en dan laten ze ons wel met rust.
door lizetmols di 21 okt 2014, 11:57
nog nooit in een nederlandse binnenstad rondgewandeld? wordt net zo hard gebedeld. lees het ED van hedenmorgen.
gezever over abonnementjes, proeverijtjes, "'goede doelen" enz. enz. allemaal en overal met hetzelfde doel: GELD.
bezoekers en winkeliers zijn het spuugzat.
door j@ck di 21 okt 2014, 12:53
Is toch iets anders Lizet. Is niet te vergelijken.
Ik zie trouwens in de Eindhovense binnenstad alleen vaak de schreeuwer over de HEER bij VenD.
(ED = Eindhovens dagblad.)
Die intekenlijsten voor een goed doel, je voorgehouden door studenten, zijn mij trouwens ook een doorn in het oog. Maar dat zou een discussie zijn die hier niet thuis hoort.
door lizetmols di 21 okt 2014, 13:12
is wel te vergelijken Jack.
iedereen, waar dan ook, probeert geld te verdienen. iedereen op z'n eigen manier.
in de eindhovense binnenstad staan deze bumsters en hustlers op 8 plaatsen tegelijk.
of je nu bedelt voor je zieke moeder in Gambia of voor Greenpeace in Nederland is echt geen verschil.
blijft gewoon bedelen.
waarbij ik wel wil aantekenen dat ik toch liever een Gambiaan help dan zo'n hollandse grappenmaker.
Dick
door Claudia di 21 okt 2014, 14:17
Moeten bedelen voor je zieke moeder is zeker geen probleem, zou ik ook doen als het zou moeten, maar bedelen om verzonnen ziektes is een heel ander verhaal en dat x per dag! Zooooo irritant..